Monday, February 14, 2011

kenangan indah..^_^

Bismillahirrahmanirrahim..

Hari ni saya nak cerita pengalaman saya, dapat bersama j0in aktiviti rehlah keluarga hari sabtu dan ahad hari tu.. Alhamdulillah..walaupun rasa sat sangat, tapi bahagia, seronok sangat..lama xjumpa murabbi2.. sahabat2 seperjuangan juga...Alhamdulillah.. syukur sangat.. Bila dapat jumpa orang yang Qawie ni, rasa seronok sangat..xtahu nak gambarkan macam mana..

Malam tu, sambil2 makan BBQ-ada ayam, ikan, udang dan sotong bakar, berkongsi pengalaman dan cerita dengan sahabat2 saya..Alhamdulillah.. sangat seronok..hehe..waktu makan adalah waktu bercerita..hehe.. macam2 cerita dan pengalaman yang dikongsikan seorang senior saya ni.. dari kenangan2 zaman sekolah, sampai laa pengalaman dia jadi ibu, semuanya dikongsikan sampaikan kami adalah orang yang paling last keluar dari tempat makan..hehe:D

Pagi ahad tu, sambil2 mengisi masa yang ada, saya x lepaskan peluang j0in aktiviti riadhah di pantai..main bola jaring (orang jadi tiang gol..hehe), main game bola versi baru (beSt dan menarik, xpernah main cara tu sebelum ni).. Alhamdulillah.. dah lama x berlari2.. jauh juga 'tiang gol' bola jaring tu..huhu.. lepas tu, saat yang ditunggu2.. apa dia?? game dalam air..!! dari petang sabtu saya geram tengok pantai tu..jadi, apa lagi..hehehe.. dalam air, saya main bola.. dengan adik2 semuanya.. sebab sahabat2 sebaya saya x nak masuk air.. hehe.. disebabkan saya yang paling tua (masa dalam air tu), dan yang paling tinggi juga, saya jadi 'kepala kereta api'..hehe.. sorang adik berpaut belakang saya, (sebab dia dah xcecah tanah) manakala kawan2nya yang lain beratur di belakang dan berjalan mengikut saya.. Alhamdulillah..sangat laa seronok..dah lama sebenarnya saya teringin nak mandi pantai ni.. Alhamdulillah.. berkesempatan juga.. Dengan pemandangan yang cantik dan menenangkan hati, rasa terlupa seketika segala beban..huhu..

Allah izin pulak, pada masa yang sama, guru2 matri juga ada hari keluarga di tempat yang sama.. dapat jumpa murabbi2 Qawie, sangatlah menyenangkan hati saya..Alhamdulillah.. melihat aktiviti pantai dan sukaneka yang dijalankan oleh mereka, sorak tawa dan senda gurau mereka, membuatkan saya merindui zaman persekolahan dulu.. dah lama saya x ziarah sekolah saya itu.. Alhamdulillah, Allah temukan saya dengan murabbi2 yang sangat saya rindui..
Syukur sangat..Allah izin, saya sempat sembang dengan seorang guru yang menjadi salah seorang guru kesayangan saya.. rasa macam seolah2 dapat semangat baru pula..hehe.. Alhamdulillah.. rasa dihidupkan kembali.. syukur sangat..

Adik2 kecil juga ramai masa tu.. Melihat kerenah dan gelagat mereka, membuatkan saya rasa seronok dan terhibur..adik2 kecil yang masih suci jiwa dan hatinya.. m0ga kalian jadi anak2 yang soleh dan solehah.. Insha Allah.. teringat zaman kanak2 dulu..huhu

Hmm..Petang tu, rasa macam xnak balik u..tapi, ada tanggungjawab yang masih digalas.. sampai je asrama, letak beg pastu terus bergegas ke masjid sebab ada meeting.. m0ga kesibukan ni makin mendekatkan saya dengan Allah swt.. Balik meeting, dah mula rasa sedikit stress.. dengan segala tugasan yang bertimbun atas meja.. tapi, Alhamdulillah.. lepas susun balik jadual gerak kerja, xda la tertekan sangat.. Apa pun, saya kena ingat,
DAKWAH dan TARBIYAH itu n0 1, tapi TAK BERMAKNA akademik n0 2..
AKADEMIK itu n0 1, tapi TAK BERMAKNA dakwah dan tarbiyah itu n0 2..

Saya kena seimbangkan antara keduanya..TAWAZUN..


Final exam makin menghampiri.. Awal Mac nanti..lebih kurang 3 minggu je lagi.. Hmmm..Allah izin juga, ujian yang sama sedang melanda diri.. sama macam situasi masa final sem lepas.. m0ga Allah mudahkan dan lindungi saya dari kemurkaan-Nya.. Ameen..

Sebenarnya, saya selalu elak bila nak fikir bab 'ni'.. tapi, entahla.. Allah izin ujian yang sama datang kali ni.. Saya tahu, saya bukan yang terbaik.. Saya cuma mampu usaha untuk jadi yang terbaik.. Tapi, bila masuk bab hati dan perasaan ni, ia bukan satu perkara yang boleh dipaksa2.. Saya cuma d0a, Allah beri yang terbaik buat saya, keluarga saya, deen saya, dunia dan akhirat saya.. Hmmm.. m0ga Allah tunjukkan jalan keluar buat saya, yang terbaik di sisi-Nya..Ameen..

0h..tak boleh lama2.. es0k dan minggu2 akan datang, ada tugasan besar yang menanti.. m0ga Allah mudahkan urusan kami.. Ameen.. m0ga sedikit amalan yang kami buat ini, Allah terima sebagai amal Qawie yang menjadi saham di akhirat kelak.. Ameen..

M0ga kesibukan ini, semakin mendekatkan saya dengan Allah swt..Ameen.. Hanya Redha Allah yang dicari di dalam hidup ini.. m0ga dipermudahkan dan diberi kekuatan.. ameen..

d0akan saya ya..^_^

m0ga Allah redha..

wassalam..

sumber gambar
--> gambar di pantai xda..jadi xdapat laa nak tunjuk pemandangan pantai yang menarik itu..huhu

No comments:

semoga bermanfaat..^_^