Tuesday, September 23, 2014

Rawat Keaiban dan Berpotensilah!

Catatan Nasihat (Almarhum) Ustaz Rahmat Abdullah.
"Ghairah Cinta dan Kelesuan Ukhwah"


Setiap kita akan senantiasa diuji oleh Allah swt pada titik- titik kelemahan kita.

Orang yang lemah dalam urusan uang namun kuat terhadap fitnah pangkat dan wanita,
tidak akan pernah diuji dengan wanita atau pangkat.
Tetapi orang yang lemah dalam urusan wanita namun kuat dalam urusan uang,
tidak akan pernah diuji dengan masalah keuangan.

Orang yang mudah tersinggung dan mudah marah akan senantiasa dipertemukan oleh Allah dengan orang yang akan membuatnya tersinggung dan marah sampai ia bisa memperbaiki titik kelemahannya itu sehingga menjadi tidak mudah tersinggung dan tidak pemarah.

Orang yang selalu berlambat- lambat menghadiri pertemuan forum dakwah kerana alasan isteri, anak, mertua, atau tamu akan senantiasa dipertemukan dengan perkara 'mertua datang, tamu datang silih berganti' di saat ia akan berangkat.. terus begitu sampai ia memilih prioritas bagi aktivitasnya apakah kepada dakwah atau kepada perkara- perkara lain.

Kita semua harus memahami dan mengatasi segala kelemahan diri di jalan dakwah ini. Ingatlah mushaf Al-Quran tidak akan pernah terbang sendiri kemudian datang dan memukuli  orang- orang yang bermaksiat.

Sungguh teramat merugi...
mereka yang mengikuti hawa nafsu kemudian pergi meninggalkan kebersamaan dalam dakwah ilallah, tanpa mau bersabar sebentar dalam ujian keimanan. Tanpa mau mencoba bertahan sebentar dalam dekapan ukhwah..

Dan sungguh,
kecewa itu biasa dan 'manusiawi' yang luar biasa, siapa saja yang mampu beristighfar dan lalu berlapang dada serta bertawakkal pada-Nya.

Memang...
Dakwah ini berat...
kerananya ia hanya mampu dipikul oleh mereka yang:

1. Memiliki jiwa sekuat baja.

2. Memiliki kesabaran lebih panjang dari usianya.

3. Memiliki kekuatan yang berlipat.

4. Memiliki keikhlasan dalam beramal yang meninggi.

5. Memiliki ketabahan seluas lautan, memiliki keyakinan sekokoh pergunungan.

Siapapun tak akan pernah bisa bertahan...
melalui jalan dakwah ini...
mengharungi jalan perjuangan...
kecuali dengan KESABARAN!!!

Kerananya...
tetaplah disini...
dijalan ini...
bersama kafilah dakwah ini.
seberat apapun perjalanan yang harus ditempuh...
sebesar apapun pengorbanan untuk menebusnya...
tetaplah disini...

Buanglah hawa nafsu dalam mengharungi perjalanannya, 
kerana telah banyak yang berguguran kerananya.

Gendenglah selalu iman kemana saja kita melangkah,
kerana iman akan menjagamu setiap waktu.
seburuk apapun, sekeruh apapun kondisi kapal layar kita,
janganlah sekali- kali mencoba untuk memutuskan berenang seorang diri...
kerana pasti kau akan kelelahan dan memutuskan menghentikan langkah yang pada akhirnya tenggelam di samudera kehidupan...

Jika bersama dakwah saja...
kau serapuh itu...
bagaimana mungkin dengan seorang diri?
sekuat apa kau jika seorang diri?

sumber gambar

Saturday, April 13, 2013

masa yang berlalu..

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamua'laikum warahmatullahi wabarakatuh..

Segala puji dan puja hanya milik Allah, Rabb dan Ilah, satu- satunya..
Selawat dan salam buat Rasul saw, ahli keluarga dan para sahabat baginda, serta hamba2 Allah yang berjuang untuk deen-Nya hingga hari kiamat..

Alhamdulillah,
kini,
dah masuk bulan 4..

tanpa sedar, pantasnya masa berlalu..

dah nak habis belajar..
lepas ni mesti rindu saat2 yang telah dilalui di alam univ ni..

kehidupan di kampus,
susah senang yang tak bisa diungkap dengan kata2,
ragam dalam bersahabat,
cabaran keluar ke program tiap minggu..

m0ga semuanya itu jadi saham di akhirat kelak..
m0ga tidak menjadi sekadar debu- debu berterbangan..
ameen..


begitulah kehidupan.
setiap yang bermula pasti ada akhirnya..

jun 2010 yang lalu,
abah, mama, adik dan sepupu yang hantar masa daftar masuk univ.
lepas ni,
dah lain ceritanya masa keluar nanti..

sebenarnya,
malam ni tak tau nak cerita pasal apa..
tapi saya rasa nak menulis..
rasa nak meluahkan..

dah lama tak update,
sebab kadang rasa macam 'malas' nak bercakap..
'malas' nak meluahkan..
'malas' nak bercerita..

m0ga keadaan tu tak datangkan keburukan..
ameen..

hmm,
betul la, kan..
setiap yang berlaku tu,
pasti beri kesan pada kita..
pada jiwa dan fikiran terutamanya..

tak kira baik ke, buruk ke yang kita buat tu,
mesti ada datangkan kesan..
teringat saidina Ali RA pernah pesan,
"Apabila kamu merasa letih kerana berbuat kebaikan, maka sesungguhnya keletihan itu akan hilang dan kebaikan yang dilakukan itu akan terus kekal. Dan sekiranya kamu berseronok melakukan dosa, maka sesungguhnya keseronokan itu akan hilang, sedang dosa yang dilakukan itu akan kekal."

Allah..
Astaghfirullahal 'azim..
m0ga Allah ampuni dosa- dosa yang kita lakukan, sama ada tanpa sedar atau tidak sedar..
m0ga Allah pimpin kita dalam setiap langkahan..

apa pun,
setiap yang berlaku tu,
adalah ujian dan latihan dari Allah buat kita,
dalam mempersiapkan diri kita,
dalam menghadapi sesuatu yang akan mendatang..

Maha Baiknya Allah..
tak pernah dibiar kita sendirian..
kita yang sebaliknya, selalu tinggalkan Allah,
yang selalu lupakan Allah,
yang selalu tak bergantung pada-Nya yang Maha Kuat, Maha Kaya, Maha Besar.

Allah..
Astaghfirullahal 'azim..

dan sem0ga,
setiap kesukaran, kesusahan, keperitan yang kita lalui dengan tabah, redha dan penuh tawakal itu,
diganjari dengan kebaikan yang sebanyak- banyaknya..
ameen..

sumber fb


sama2 saling mend0akan,
m0ga Allah redha,
m0ga Allah kasih,
m0ga Allah pandu setiap langkahan,
m0ga sentiasa dalam peliharaan Allah swt..

ameen.. ameen.. ameen..

WA

Wednesday, March 6, 2013

teruslah melangkah.

Ujian, cubaan, halangan,
adalah suatu perkara yang pasti akan mewarnai kehidupan,
jika kita anggap ia sebagai tanda Allah nak kita lebih dekat dengan-Nya,
pasti akan membuatkan segala usaha kita kembali kepada-Nya..
  
"Ataukah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cobaan) seperti (yang dialami) orang- orang terdahulu sebelum kamu. Mereka ditimpa kemelaratan, penderitaan, dan diguncang (dengan berbagai- bagai cobaan), sehingga Rasul dan orang- orang yang beriman bersamanya berkata, "Kapankah datang pertolongan Allah?" Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat.."
[Al-Baqarah: 214]
 

 
Kadang,
kita akan rasa lemah, tak berdaya, tak larat dah nak hadapi semua ni,
tapi ingatlah,
 
"Maka sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. Maka apabila engkau telah selesai (dari sesuatu urusan), tetaplah bekerja keras (untuk urusan yang lain), dan hanya kepada Rabbmulah engkau berharap."
[Asy-Syarh: 5-8]
 
Maka,
 
"Dan katakanlah, "Bekerjalah kamu, maka Allah akan melihat pekerjaanmu, begitu juga Rasul-Nya dan orang- orang mukmin, dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui yang ghaib dan nyata, lalu diberitakan-Nya kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan"
[At-Taubah: 105]
 

Teruskan langkahan.
hidup perlu diteruskan..
walau payah, walau berat,
kembalikan segalanya kepada Allah..
 
"Berangkatlah kamu baik dengan rasa ringan mahupun dengan rasa berat, dan berjihadlah dengan hartamu dan jiwamu di jalan Allah. Yang demikian itu adalah lebih baik bagimu jika kamu mengetahui."
[At-Taubah: 41]
 
Setelah memutuskan sesuatu keputusan,
 
"...kemudian, apabila engkau telah membulatkan tekad, maka bertawakallah kepada Allah. Sungguh, Allah mencintai orang yang bertawakal."
[Ali-Imran: 159]
 
La haula wala quwwata illa billah.
Sungguh, tiada daya dan upaya manusia itu, melainkan kekuatan itu datangnya daripada Allah..
 
 
"Bersungguh- sungguhlah dengan kehinaanmu, nescaya Dia menolongmu dengan kemuliaan-Nya.
Bersungguh- sungguhlah dengan ketidakberdayaanmu, nescaya Dia menolongmu dengan kekuasaan-Nya.
Bersungguh- sungguhlah dengan kelemahanmu, nescaya Dia menolongmu dengan kekuatan-Nya.
(Ibn 'Athaillah)
 
 


Thursday, January 3, 2013

berubah itu sukar?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamua'laikum warahmatullahi wabarakatuh..

Alhamdulillah,
segala puji bagi Allah, Rabb semesta alam..
Selawat dan salam,
buat Rasul saw, para sahabat, ahli keluarga baginda dan para penerus dakwah hingga hari akhir..


sepanjang perjalanan hidup ni kan, mesti kita pernah lalui saat- saat perubahan dalam hidup..
maksudnya, dari tak baik kepada baik, dari baik kepada lebih baik.. pernah tak lalui fasa tu?

saya yakin, kita semua mesti pernah lalui masa- masa di mana kita jalani kehidupan ni berbeza dari yang sebelum ni.. semua orang mesti ada impian untuk jadi yang lebih baik kan? saya juga begitu..


sumber gambar


saya nak cerita satu pengalaman,
yang mungkin saya pernah cerita sebelum ni..

saya ingat lagi..
Allah izin, saya alami perubahan dalam diri saya, dalam hidup saya, masa saya form 2..
perubahan yang macam mana?
sebelum tu memang biasa terdedah dengan Islam, diajar mengenal Allah..
Alhamdulillah terbiasa dengan didikan Islam, di rumah, sedari kecil pun..
tapi masa tu baru boleh kata benar- benar rasa dan faham, benar- benar macam ada link dengan qalb.. benar- benar rasa ada keterikatan di jiwa tu dengan Allah swt..

dan setiap perubahan tu, mesti tak semudah tu kan..
mesti akan ada ujian dariNya..
tapi Allah beri tu, semuanya dalam Ilmu-Nya..
tak pernah sesuatu yang hadir pada kita tu, yang melampaui batas kemampuan kita..
kan..?
InshaAllah..

Allah izin kan,
ada sorang kawan cerita kat saya..
masa tu saya form 5..
dia kata, ada segelintir orang sekeliling saya masa saya form 2 tu,
yang macam tak leh nak terima perubahan saya tu..
mungkin sebab ye la, sebelum ni kan sama- sama 'gila-gila'..
lepas tu tiba- tiba pulak siap jadi ahli 'PAHALA' kan..
0h, ahli 'PAHALA' ni macam team yang jadi naqib/ah gitu laaa..

peristiwa dah jadi masa form 2, tapi Allah tutup pendengaran saya dari dengar macam- macam, sehinggalah saya form 5 baru saya tahu..!
daripada kejadian tu kan,
selalu jadi motivasi buat saya..
jika rasa macam tak kuat nak hadapi ujian ke, cercaan ke, kata- kata orang yang macam- macam ke kan, saya mesti ingat kejadian ni..
sebab apa?
sebab bagi saya, Allah tahu masa saya form 2 tu, saya tak kuat nak dengar apa yang orang sekeliling kata, Allah bagi saya tahu masa saya form 5.. masa saya macam dah kuat sikit, dah matang sikit..

kejadian masa form 4 pun, banyak mengajar saya..
sangat- sangat besar hikmahnya buat saya..
Allah nak ajar saya, dakwah tu, ada caranya..
jika keras cara kita, makin keras objek dakwah kita lawan..
tapi, cara yang penuh hikmah dan kelembutan, selalu berbisa dan mampu memenangi qalb..

peristiwa- peristiwa tu,
dah lebih satu dekad pun..
saya tak berdendam.. InshaAllah..
saya cerita sebab saya nak ambil hikmah dan pengajaran yang saya dapat dari peristiwa- peristiwa ni, yang Allah tarbiyah saya secara langsung..
bukan sebab saya nak burukkan sesiapa..
saya tak nak ingat pun siapa yang terlibat dalam peristiwa- peristiwa tu,
sebab saya sayang sangat orang sekeliling saya masa tu..

tapi,
peristiwa- peristiwa yang pernah berlaku dalam hidup kita tu la yang menjadikan siapa kita sekarang kan..
maksudnya,
dari kesukaran masa lalu, menjadikan kita tegar hadapi hari- hari mendatang..
dari kepayahan dalam melangkah, menjadikan kita semakin bergantung kepada yang Maha Kuat..
dan saya selalu yakin,
setiap kita sekarang ini,
adalah hasil didikan dan proses yang telah kita lalui sepanjang kehidupan ni..

jadi,
kita dah berjaya bertatih setelah kita banyak kali jatuh, mungkin luka masa kecik- kecik dulu..
kita dah berjaya hadapi hari- hari yang sukar sebelum ni,
mengapa kita tak bisa hadapinya untuk hari ini dan hari- hari mendatang??




berubah itu sukar?
itu proses dalam kehidupan..

bagaimana nak kekal dalam perubahan?
ada beberapa faktor dan cara yang dapat membantu..

1. tinggalkan dosa, taubat dengan sesungguhnya

kita tak leh lari dari buat dosa, buat silap.. tapi Rasul saw pesan,
"Setiap anak adam itu berdosa, dan sebaik- baik orang yang berdosa adalah orang yang bertaubat.." [Al-Hadith]
maka, taubatlah dengan sesungguhnya, mohon ampun pada Allah swt agar kita suci dari dosa, dan bisa kekal dalam perubahan..

2. azam dan tekad yang kuat untuk berubah

dapat jadi motivasi dan semangat bagi kita.. kena selalu dan sentiasa minta pada Allah.. maka, pastikan kita mula berubah itu dengan titik mula yang betul agar kita dapat kekal dalam perubahan..

3. jangan ulangi dosa

adakalanya, bila terbuat balik sesuatu hal yang menyebabkan dosa tu, kita akan terngiang- ngiang kisah- kisah lama.. maka, elakkan dari ulang kesilapan dan usahakan untuk menjauhi perkara tersebut agar kita dapat kekal dalam perubahan..

4. hijrah

pindah, tukar tempat.. dari tempat yang kita biasa bergelumang dengan dosa dan maksiat, ke tempat yang baru.. maka, carilah tempat yang diyakini ada suasana yang dapat membantu kita untuk kekal dalam perubahan..

5. sahabat soleh/ah dan musleh/ah

sahabat memainkan peranan yang sangat penting.. sebab dorongan dan bantuan dari mereka boleh bantu kita untuk kekal dalam perubahan.. maka, carilah sahabat soleh wa musleh yang dapat membantu untuk kita kekal dalam perubahan..

sumber gambar

teruskan melangkah,
walau sesukar mana cabaran yang dihadapi dalam meneruskan perubahan yang telah menjadi pilihan..
teruskan melangkah,
walau sehebat mana tentangan yang diterima dalam mempertahankan perubahan yang telah menjadi pilihan..

Allah beri sebab Allah tahu,
saya, kamu dan kamu,
mampu untuk hadapinya..
kan? =')


"Jika engkau merasa bahawa segala di sekitarmu gelap dan pekat,
tidakkah engkau curiga bahawa engkaulah yang dikirim oleh Allah untuk menjadi cahaya bagi mereka?
berhentilah mengeluhkan kegelapan itu,
sebab sinarmulah yang sedang mereka nantikan,
maka berkilaulah duhai mujahidah ummah!"
[Salim A. Fillah]

Monday, December 31, 2012

akhir kata 2012..

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamua'laikum warahmatullahi wabarakatuh..


Alhamdulillah, summa Alhamdulillah, summalhamdulillah..

Segala puji hanya bagi Allah swt..

Selawat dan salam buat Rasul saw, ahli keluarga dan para sahabat baginda..


sahabat2 yang saya hormati sekalian,

m0ga sentiasa dalam rahmat, redha dan keampunan Allah swt.. ameen..

hari terakhir di tahun 2012,
sekejap saja rasanya..
beberapa jam saja lagi,
kita akan menginjak ke 2013 pula..
biiznillah..
jika umur panjang,
jika belum tiba saat yang telah ditentukan,
InshaAllah..

tahun 2012 yang penuh kenangan,
pahit, manis,
suka, duka,
tawa, hiba,
jatuh, bangun,
jatuh dan bangun lagi,
semuanya telah mewarnai hidup yang telah berlalu..

terlalu banyak untuk diceritakan..
tambahan pula tahun ini,
saya tidak kerap menulis..
benar- benar tidak kerap..
dua bulan sekali,
itu pun cuma sekadar coretan biasa-biasa..

cuma yang menjadi harapan saya,
agar coretan- coretan itu bisa menjadi bekalan dan peringatan buat saya,
juga anda, sahabat- sahabat yang membaca..
ameen..

warna-warni.. cantik dan menarik, kan?  ^_^

saya yakin,
sepanjang tahun yang telah dilalui ini,
ada pelbagai makna yang kita peroleh,
hasil dari tarbiyah langsung dari Allah swt,
melalui pengalaman hidup yang bermakna,
terutama pengalaman dalam melaksanakan kerja- kerja Islam..

sem0ga,
setiap detik hidup kita sentiasa dalam redha Allah..
kita sentiasa dalam rahmat, redha dan keampunan Allah swt..

* saya dan keluarga akan lalui hari- hari mendatang tanpa abah..
tapi xmengapa,
saya yakin,
itu yang terbaik buat kami semua,
menurut pandangan Allah swt..
kerna Allah lebih tahu,
apa yang terbaik buat hamba-hambaNya.. =')

** tahun 2013,
bakal mencatat sejarah baru,
dalam hidup saya,
pastinya anda semua juga..
sem0ga setiap hela nafas kita,
dalam redha Allah swt..

m0ga Allah swt redha,
m0ga Rasul saw bangga..
ameen..

WA

semoga bermanfaat..^_^