Wednesday, December 7, 2011

Allah telah muliakan kita dengan Islam..!


Pastinya Yang Menciptakan Sesuatu lebih mengetahui sesuatu yang diciptanya itu berbanding yang lain..
Pastinya Yang Mengadakan Sesuatu lebih mengetahui sesuatu yang diadakannya itu berbanding yang lain..

maka,

apakah kamu menyedari..?
mahukah kamu mengerti..?


~kamu--> diri saya dan yang memahami~

Sunday, October 30, 2011

pesanan buat hati..

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah.. Segala puji hanya bagi Allah..

Dalam hidup kita ni, dari segenap sudut dan arah, kita bisa merancang apa sahaja.. Namun, ada suatu perkara penting yang perlu kita ingat.. Kita merancang, Allah juga merancang.. Dan pastinya Allah sebaik2 perancang..!

Dalam hidup kita ni juga, banyak perkara yang kita kena buat pilihan.. sama ada pilihan dalam buat keputusan yang kecil mahupun besar.. Namun, ada suatu perkara penting yang kita kena ingat.. "Tidak akan rugi orang yang istikharah, tidak akan menyesal orang yang musyawarah.." -Al-Hadith..

Selain itu juga, dalam hidup kita ni, ujian akan tetap datang dan pergi.. saya nak bawa kita lihat akibat dari keputusan yang kita buat..

Saya bagi contoh..(saya akan bawa contoh berdasarkan pengalaman hidup saya.. jadi, saya terus terang saja ya..)

nak belajar kat mana..??
a- kolej tarbiyah dakwah
b- u lain

nak kerja kat mana..??
c- kilang tarbiyah dakwah/ dengan murabbi
d- kerja luar/ dengan orang lain

nak walimah dengan siapa..??
e- orang yang sefikrah
f- orang yang tak da fikrah/ tak sefikrah

atau, nak buat apa lepas ni..??
g- sambung belajar?
h- kerja?
i - walimah?

0k.. semua keputusan yang akan kita buat pada situasi2 di atas pastinya akan mendatangkan kesan yang berbeza- beza.. sekali tengok pun, mesti kita dah tahu akan ada bezanya, kan..?

Satu perkara yang saya nak ingatkan.. peringatan buat diri saya, mahupun sahabat2 yang membaca..

Walau apa pun keputusan yang kita buat, ketahuilah bahawa, setiap keputusan yang dibuat itu akan mendatangkan hasil dan akan memberi impak dalam kehidupan kita.. setiap orang akan buat keputusan masing2.. setiap orang tak sama.. situasi dan kondisi kita berbeza.. ujian yang kita bakal terima juga berbeza..

Namun, walau apa pun sahabatku, janganlah putus harap dari rahmat dan kasih sayang Allah swt.. Setiap orang, dalam buat keputusan apa pun, pasti ada sebab dan musabab nya.. pasti ada penyusunan Allah buatnya.. bukan kita yang nak menilai orang tu buat keputusan yang betul, orang tu buat keputusan yang salah.. bukan kita.. hanya Allah saja yang Maha Mengetahui segala hal..

Sama ada kita pilih a atau b, c atau d, e atau f, mahupun g, h atau i, semuanya pasti akan melalui ujian dan cubaan dari Allah swt.. Ujian Allah itu pasti akan ada.. cuma bentuknya mungkin berbeza- beza.. Maka, persiapkanlah diri dalam mengadapi ujian dari Allah.. Allah tak kan uji andai kita tak mampu.. tapi, apa yang Allah uji tu, Allah tahu kita mampu.. ujian dari Allah tu bergantung pada sejauh mana dan sekuat mana iman kita..

Marilah kita sama2 berusaha untuk mempertingkatkan diri, iman dan taQwa kita kepada Allah swt..
Marilah kita sama2 kembali mendekatkan diri dengan Allah swt..
Marilah kita sama2 meningkatkan kecintaan dan ketundukan kita hanya pada Allah swt..

Ya Allah..
Bantulah kami untuk taat dalam melaksanakan perintahMu..
Bantulah kami untuk taat dalam meninggalkan laranganMu..
Ameen..

Akhir kalam, saya titipkan pesanan sahabat saya, Haura' An-Najah kepada saya suatu ketika dulu..



Wassalam..


~saya dah nak start final.. InshaAllah lepas selesai final dan lepas selesai beberapa perkara yang saya kena laksanakan, saya akan buka kembali blog ini kepada umum.. InshaAllah..~

~Hajat doa kalian..~

~Salam sayang..^^~

Thursday, October 27, 2011

Maaf.. ku tak bisa..

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah.. segala puji bagi Allah..

Ujian Allah itu tanda sayangnya Dia pada kita.. tidak kira sama ada bagi kita, kita rasa kita ni mampu atau pun tak mampu nak hadapi ujian tu.. tapi yakinlah, Allah tahu kita mampu.. sebab tu Allah uji kita..




Maafkan daku duhai sahabat2ku..
ku tak bisa menjadi teman terbaikmu..
ku tak bisa memenuhi segala hak2mu..
ku tak bisa sentiasa bersamamu..
ku tak bisa menjadi temanmu di kala suka dan duka..

Maafkan daku duhai adinda2ku..
ku tak bisa menjadi kakak terbaik buatmu..
ku tak bisa memenuhi segala hak2mu..
ku tak bisa sentiasa bersamamu..
ku tak bisa menjadi penemanmu di kala suka dan duka..

Maafkan daku duhai murabbi2ku..
ku tak bisa menjadi anak didik yang terbaik buatmu..
ku tak bisa memenuhi segala hak2 atas dirimu..
ku tak bisa membumikan sepenuhnya ajaranmu..
ku tak bisa menunjukkan contoh terbaik sepertimu..
ku tak bisa menjadi pendidik sepertimu..

Maafkan daku duhai ayah bondaku..
ku tak bisa menjadi anak terbaik buat dirimu..
ku tak bisa memenuhi segala hak2 atas dirimu..
ku tak bisa sentiasa bersamamu setiap waktu..
ku tak bisa memenuhi segala hasrat dan keinginanmu..
ku tak bisa bersamamu di saat suka dan dukamu..

ku tahu, diri ini, bukan yang terbaik buatmu..
maafkan daku..
kerna ku tak bisa..
menjadi yang terbaik buatmu..
namun, dirimu sentiasa dalam titipan doaku..
InshaAllah..

walau kita tidak dapat selalu bersama..
walau kita tidak bisa sentiasa saling menasihati..
walau kita sudah lama tidak bersua muka..
walau kita sudah lama tidak berbual mesra..

namun, ketahuilah duhai sahabat2ku..
selagi kita saling mendoakan, doa itu sentiasa menghubungkan kita..
selagi kita masih punya matlamat dan fikrah yang sama, kita pasti akan tetap bersama..
selagi kita ingin bersama, moga kita bertemu di JannahNya..

Ingatlah..!
kita masih punya Allah..
Allah tetap bersama kita..
Allah adalah segala- galanya bagi kita..

~sahabat2ku, moga dirimu baik2 aja..^^~

Sunday, October 16, 2011

serahkan hatimu pada Allah.. biar Dia saja yang menentukan milik siapa hatimu itu..


Biar Allah saja yang tentukan.. milik siapa hatimu itu..
yang boleh kita buat, doa, doa dan doa..
kita merancang, Allah jua sebaik2 perancang..
juga, doa supaya hati boleh redha dengan apa saja ketentuan Allah..

~moga Allah beri yang terbaik buat kita, terbaik di sisiNya.. Ameen..~

Tuesday, October 11, 2011

tanda hati yang hidup..


Hati kita adalah raja..
segala2nya bermula dari hati..
baik hati, baiklah diri..
jadi, kita kena sentiasa jaga hati supaya tak dicemari dan dikotori oleh segala macam keburukan..

Monday, October 10, 2011

bila letih dan hilang semangat, ingatlah..


Allah xperlukan kita pun.. tapi kita yang perlukan Allah..
mehnah dan tribulasi dalam kehidupan adalah perkara biasa yang dihadapi oleh semua orang..
cuma yang membezakan adalah, bagaimana kita berdepan dengan ujian itu..

moga Allah istiQamahkan kita semua dengan DeenNya ini walau di saat Islam itu asing kini.. Ameen..

pesanan seorang murabbi, jangan give up! pertolongan Allah tu kan sentiasa ada bila kita jaga hubungan dan dekat dengan Allah.. yang penting niat mesti IKHLAS..

Sunday, October 9, 2011

bila ingin berteman..

sahabat sampai syurga

bukan senang nak cari sahabat yang benar2 berteman kerana Allah..
tapi, kita boleh mula dengan diri kita sendiri dulu..
jadi teman orang lain kerana Allah..
jadi sahabat kerana Allah..

"Ketahuilah bahawa ukhwah bersamamu sangat indah kerana hati2 kita diikat dengan ikatan Allah yang abadi.." [kata2 dari seorang sahabat,2003]

Saturday, October 8, 2011

sentuhanmu..

Sentuhanmu

Album : Damba Kasih
Munsyid : In-Team
http://liriknasyid.com/

Terpanar aku pada sentuhan keramatmu
Mengheret aku mentafsir memori silammu
Dulu ku ragu apa terbungkam dibenakmu
Kini ku tahu apa yang terbuku di hatimu

Surut dedarku pada usapan manteramu
Tunduk ungkalku pada ketegasan dirimu
Terpasak semangat pada keyakinan tekadmu
Keakuranku pada tunjuk dan titah arahanmu

C/O
Oh ayah,
Tak pernah ku tanya
Kemana tumpahnya keringatmu
Oh ayah,
Tak pernah ku hitung
Berapa banyak kerutan di dahimu
Yang ku pinta hanyalah kemahuan hatiku
Yang sedaya ayah laksanakan

Kau pendorong bukanlah pendesak
apalagi memaksa diriku
Aku terlorong bukan terdesak
apalagi rasa terdera

Tak terkuis dugaan menduga
Apalagi takdir yang menerpa
Aku mengharap bukan menolak
Apalagi cuba melupa

Lestari kasihmu tanpa batasan
Sempadan waktu yang memisahkan
Abadi hingga ke hujung usia akhiran masa
Sentuhanmu amat bermakna..

Melodi: Abai Os (Hijjaz Records)
Senikata: ITO Lara (Gurindam Entertainment)
Hakcipta : Hijjaz Records Sdn. Bhd.

sayang sampai syurga
abah, andai ku bisa membaca dan mengerti apa yang tersirat di lubuk hatimu...
mama, andai ku bisa memahami dan tunaikan segala hasratmu...
adinda2ku, andai ku bisa menemani dan bersamamu setiap waktu...

moga rahmat dan kasih sayang Allah sentiasa bersama kita.. Ameen..

Friday, October 7, 2011

musim- musim yang berlalu..

Akan tiba masanya
Suria kan tersenyum kembali
Burung- burung kan berkicau riang
Rama- rama kan bebas berterbangan
Dan bunga- bunga kan menampakkan serinya
Menghiasi taman rumpun menghijau
Setelah musim demi musim berlalu
Mendung memuramkan suasana

Akan tiba masanya
Hujan rahmat kan membasahi semua
Pucuk- pucuk muda kan bangga menyerlah
Dan rumputan pasti menjalar megah
Bagaikan hamparan permaidani sutera
Setelah musim demi musim berlalu
Kemarau panjang mendahagakan dunia

Akan tiba masanya
Hati yang keras kan lembut akhirnya
Jiwa yang engkar kan lebur akhirnya
Bila hembusan Ilahi membelai mesra
Pemilik sekeping hati bernama manusia
Setelah musim demi musim berlalu
Dalam belantara ngeri tersesat ia

[Abu Umar, 2003]


Wednesday, September 21, 2011

kembalilah.. selagi masih punya waktu..

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah..
Allah masih memberi saya peluang mencoret sesuatu malam ini..
Lama tidak menulis.. tiada kalam yang mampu dicatat, tiada kata yang mampu di luah..
Namun, Alhamdulillah.. Allah masih mengizinkan saya..
menulis untuk memberi peringatan kepada diri,
menulis untuk memberi motivasi kepada diri,
menulis untuk bangkit kembali dari mimpi ngeri..

Sebagai manusia, pastinya tiada siapa yang terlepas dari ujian..
rasa lemah,
rasa tak mampu,
rasa dah tak larat nak buat apa2..

saat ini, saya juga alami perkara yang sama..
rasa macam tak tahu mampu ke tak nak hadapi semua benda ni..
rasa macam tak tahu mampu ke tak nak teruskan langkahan ni..
rasa macam tak tahu mampu ke tak nak terus bertahan dan bertahan..
Allah.. lemahnya saya.. lemahnya manusia tu kan..

Sebab tu la Allah suruh kita bergantung harap padaNya semata2..
Sebab tu la Allah suruh kita selalu ingat Dia..
Sebab tu la Allah turunkan Islam pada kita..
Sebab tu la Allah utuskan Rasulullah kat kita..
Sebab tu la Allah hadiahkan Quran pada kita..
Sebab Allah tahu hakikat manusia ni..
lemah.. tak mampu.. tak kuat jika sendiri.. tak kan mampu bertahan untuk jangka masa yang lama bila sendirian..

Al-Ikhlas:1-4
Ketahui dan sedarilah bahawa, tarbiyah itu bukan sekadar kita ucap dan kata sahaja..
Kena amal, kena ada tugasan, kena ada penerusan..
jika tidak, tak akan ada makna walau kita berada dalam tarbiyah selama mana pun..
bukan semudah tu..

yang dah berada dalam suasana yang baik, yang ada ramai sahabat2 seperjuangan sefikrah, yang ada ramai pembimbing2, sepatutnya tak timbul masalah.. tapi hakikatnya, kejayaan dan keistiqamahan seseorang dalam tarbiyah tu, bergantung pada sejauh mana dirinya terus menerus dengan tarbiyah diri sendiri (tarbiyah dzatiyah).. jika tak teruskan tarbiyah dzatiyah, tak kan ada maknanya..

saya bagi contoh..
ada kain kotor dalam raga, sebelah mesin basuh..
kain kotor tu tak kan bersih selagi mana kain tu tak berada dalam mesin..
dan kain yang dalam mesin tu tak kan bersih melainkan setelah melalui proses basuhan yang lengkap..
macam tu jugak la hati manusia ni..
walau dah berada dalam suasana yang baik, ada sahabat2, ada murabbi, tapi jika diri sendiri tak jalani proses tarbiyah dalam dirinya, tak da maknanya..!

"Jika tarbiyah tidak sentiasa berjalan dalam diri, kita akan semakin jauh dari apa yang Allah kehendaki ke atas kita. Kita akan semakin jauh dari redha dan pengampunanNya dan semakin jauh dari syurgaNya."
[Abu Umar_Tarbiyah Dzatiyah]

"Memilih untuk bersama gerombolan dakwah adalah satu pilihan yang paling tepat. Namun dengan hanya menjadi 'ahli gerakan dakwah' tidak memberikan kita tempat yang istimewa di sisi Allah sehinggalah kita menjadikan diri kita sebagai 'ahli dakwah' yang mewakafkan kehidupan kita untuk memikul risalah Allah swt ini.. "
[Abu Umar_Dakwah Fardhiyah]


fb Kefahaman Islam

Adakalanya kita yang biasa dalam tarbiyah ni, tak hargai peluang dan kesempatan yang Allah bagi.. Allah pilih kita untuk merasai kemanisan iman. Allah bagi kita kenal Dia, kenal Rasul saw, kenal Quran, kenal Islam, kenal tarbiyah, kenal dakwah.. sungguh tak terhitung banyaknya nikmat yang Allah bagi.. tapi, adakah kita hargai semua tu?? sungguh sayang jika semua nikmat Allah tu tak dihargai dan dijaga sepenuh hati.. bila dah tak ada semua benda tu baru nak menyesal?? hmmm.. rugi.. amat rugi..

Hanya orang yang ada Islam dalam dirinya saja yang akan dapat rasa manisnya Iman dan Islam tu..
Hanya orang yang pernah rasa kehilangan Allah saja yang dapat rasa peritnya hidup ni bila tak da Allah dalam hati..
Hanya orang yang pernah rasa kekurangan saja akan dapat rasa ruginya jika lepaskan peluang dan kesempatan..

Moga Allah pilih kita semua untuk mendapat hidayah dan petunjuk daripadaNya..
Moga Allah kekalkan kita, istiqamahkan kita, thabatkan kita, di atas landasan Iman dan Islam ini..
Moga Allah lindungi kita dari segala bentuk halangan yang menjauhkan kita dariNya..
Moga Allah pelihara kita dari terjatuh dalam jurang murkaNya..
Ameen.. Ameen.. Ameen..

Allah adalah segala- galanya bagi kita..
Tarbiyah pula adalah penghubung antara kita dengan Allah..
Jika terhenti tarbiyah, maka putuslah segala hubungan kita dengan Allah swt..
  
Selagi masih ada waktu, pulanglah, kembalilah pada Allah swt..!

wallahua'lam..wassalam..

Saturday, September 10, 2011

panduan mencari arah kiblat..

Bismillahirrahmanirrahim..

Sedikit perkongsian buat semua..
semoga bermanfaat..

1. g ke link ni.. [Qibla Pointer]

-pastikan keluar cam ni..
 
taip seperti dalam bulatan merah, then tekan find!
 2. bila dah tekan find!, hasilnya adalah macam ni..



3. zoom..


zoom

-nak mudah gerak cari masjid.. macam ni..

cari masjid

4. gerak lagi sampai jumpa blok asrama..

blok asrama
5. zoom lagi sikit dan klik dekat blok masing2..

garis merah adalah arah kiblat
-disebabkan setiap blok dan setiap bilik adalah berlainan, pastikan kedudukan arah kiblat tu dengan bantuan kedudukan dewan biru, court dan lain2..

semoga bermanfaat dan dimudahkan Allah untuk mendapatkan arah kiblat yang sebenar..


~post ini khusus buat pelajar uni saya disebabkan baru2 ini timbul sedikit keraguan berkaitan arah kiblat.. moga post ini dapat membantu..sekian..~

wassalam..

Saturday, August 20, 2011

terasa sukarnya langkah ini..

Bismillahirrahmanirrahim..

"Ya Allah,
Engkau mengetahui bahawa hati2 ini telah berkumpul kerana mengasihiMu,
bertemu untuk mematuhi perintahMu,
bersatu memikul beban dakwahMu,
hati2 ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syariatMu,
maka eratkanlah ya Allah, akan ikatannya..
maka eratkanlah ya Allah, akan ikatannya..
maka eratkanlah ya Allah, akan ikatannya..

Kekalkan kemesraan antara hati2 ini akan jalanMu yang sebenar..
Penuhkan piala hati ini dengan cahaya RabbaniMu yang tak kunjung malap..
Lapangkan hati2 ini dengan limpahan iman, keyakinan dan keindahan tawakkal kepadaMu..
Hidup suburkan hati2 ini dengan ma'rifat (pengetahuan sebenar) tentangMu..

Jika Engkau mentakdirkan mati,
maka matikanlah pemilik hati2 ini sebagai para syuhada' dalam perjuangan deenMu..
Engkaulah sebaik2 penolong..
Ya Allah, perkenankanlah permintaan ini..
Restuilah ya Allah atas Nabi Muhammad saw, ahli keluarga baginda dan sahabat baginda seluruhnya..
Ya Allah, restuilah dan sejahterakanlah junjungan kami Muhammad saw, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.. Ameen.."


Hampir dua bulan masuk semester baru.. sem yang mencabar dan menuntut kudrat dan daya yang banyak.. walau baru tahun dua.. Allah.. moga kesibukan ini tidak menghanyutkan daku ya Allah.. moga kesibukan ini tidak menjauhkan daku daripadaMu ya Allah.. moga kesibukan ini tidak menjatuhkan daku dalam jurang murkaMu.. ameen..

hati itu raja

teringat pesan murabbi..

"adakalanya dalam kehidupan ini, kita akan rasa penat.. bukan penat sebab letih.. tapi penat sebab kita tak tahu bila penghujung dan penamat perjuangan kita ni.. tapi, ingatlah kata IHAB, kita bukan yang memulakan, kita juga bukan yang mengakhirkan.. tapi kita adalah rantai perjuangan.."


Bergeraklah.. dan teruskan melangkah..!

Allah lihat usaha.. maka teruskan usahamu..!

saat ini, terasa langkahan kaki ini makin sukar.. sukar dan bagai tenggelam dalam arus dunia yang tak pernah henti menenggelamkan manusia2 yang tidak kuat menahan dugaannya.. Allah..

rindu pada sahabat2 seperjuangan..
yang sentiasa mengingatkan diri ini tatkala lupa..
yang tidak pernah jemu menasihatkan andai diri ini tersilap langkah..
yang tidak pernah putus mendoakan tiap kali solatnya..

T_T

ya Allah..
moga hati ini tetap teguh di atas jalanMu..
moga hati ini kuat dalam mujahadah..
moga hati ini kukuh mempertahankan prinsip..
moga hati ini teguh bertahan dan terus istiqamah..
moga hati ini kuat menepis godaan ke arah dosa..
ameen..

~doakan saya ya sahabat2 sekalian..T_T~

Thursday, August 18, 2011

Konvoi Ramadhan Selangor 2011

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah.. hari ni dah masuk hari yang ke 18 Ramadhan.. semoga hari2 yang telah berlalu ini makin mendekatkan kita dengan Allah dan menjadikan kita hambaNya yang bersyukur.. ameen..

Seminggu dua ni, saya melalui hari2 yang sangat sibuk.. (sibuk la sangat..huhu) tapi betul.. sibuk dengan urusan dunia yang tak pernah surut.. hmmm... tapi moga kesibukan tu makin mendekatkan saya dengan Allah.. ameen..


moga hanya Allah di hati..

di kesempatan yang ada ni, saya nak kongsikan pengalaman saya masa join program "Konvoi Ramadhan Selangor 2011" (KRS) hujung minggu lalu.. bagi saya, kebersamaan itu yang saya rindui kini..

Program ni selama 3h2m bermula jumaat.. nak cerita detail panjang sangat pulak nanti.. jadi, serba ringkas la ya..

Hari pertama - Masjid Makmuriah, Sabak Bernam (berbuka dan bersahur + masak bubur lambuk)
Hari kedua    - Masjid Sultan Ibrahim, Kuala Selangor (berbuka)
Hari Ketiga   - Masjid Nurul Iman, Kg Delek (bersahur + masak bubur lambuk dan berbuka)

bagi saya, yang paling best di Masjid Makmuriah.. yang lain pun best jugak.. tapi paling best hari pertama laa.. gambar banyak.. tapi segan nak letak kat sini.. sikit2 boleh laa..

sampai2 je, saya pusing masjid tengok tempat.. ye laa.. cari ruang solat wanita kat mana, bilik air kat mana.. pastu nampak ni..
pandangan yang menginsafkan..
Allah izin, malam tu ada orang meninggal.. jadi esok paginya jenazah tu disolatkan dan ditanam kat situ.. hmm.. satu peristiwa yang pasti akan berlaku pada kita semua.. bila dan di mana, hanya Allah yang tahu.. kita cuma kena sedia tiap2 masa.. Allah..

adik2 soleh solat subuh..
gaya adik2 ni lucu.. saya curi2 ambik dari tingkat atas tempat solat perempuan.. walaupun adik2 ni x serius dan main2, tapi xpe.. dah besar nanti mereka akan mengerti.. Insha Allah.. yang penting kecil2 lagi kena ajar solat.. Alhamdulillah..

antara barisan sekretariat
sebahagian peserta
kami datang dengan 7 buah bas, 5 buah kereta, 1 buah van uni.. ramai.. bahagi 3 bahagian pada hari pertama dan kedua.. berkumpul bersama pada hari ketiga.. sebahagian ke sabak bernam, sebahagian ke sepang dan sebahagian lagi ke program anak angkat di sungai panjang.. Alhamdulillah segalanya berjalan lancar..

0h.. sebelum terlupa.. sebuah bas tu adik2 dari ma'had tahfiz wa tarbiyah, terengganu.. seronok bersama adik2 ni.. rindu kat ma'had saya dulu.. T_T moga saya berkesempatan gi sana lagi.. ameen.. Insha Allah.. nak ikut..?? j0m..hehe

masih ada bicara yang belum terluah..
masih ada kalam yang belum terucap..
namun apakan daya, maaflah..
tiada lagi yang mampu diungkap..

moga Allah mengira setiap amalan yang kita perbuat.. ameen..
moga Allah istiqamahkan langkahan kita di atas jalan yang benar.. ameen..
moga kita tergolong dalam golongan orang2 yang Allah sayang dan beri rahmat.. ameen..
moga kita meletakkan Allah di depan dalam setiap tindak tanduk kita.. ameen..

wallahua'lam.. wassalam..

~tambahan kat sini..~

Tuesday, August 9, 2011

apa bukti kamu kata kamu cinta..??

Bismillahirrahmanirrahim..

semoga hari ini kita semua sihat dan dapat melaksanakan ibadah puasa dengan sebaiknya.. ameen..

hari ini, saya ingin mengajak diri saya dan kamu berfikir..
tentang apa..??
tentang satu perkara yang penting dalam hidup kita..

semua orang pasti pernah, sedang atau akan mengalami perasaan ini..
apa dia..??
sesuatu yang bisa menjadi motivasi yang paling tinggi dalam hidup manusia..

saya yakin, di mana2 saja topik ini disebut, pasti akan mengundang minat ramai orang..
mengapa..??
sebab perasaan itu fitrah..

agak2 apa..??

ya.. benar..
CINTA..


momentum cinta

c.i.n.t.a.

ibu dan ayah terhadap anak2nya..
anak2 terhadap ibu dan ayahnya..
abang dan kakak kepada adik2nya..
sahabat terhadap sahabatnya..
dll..

saya ingin mengajak kita sama2 untuk fikirkan bukan hanya tentang perasaan itu..
tapi, mengenai BUKTI CINTA itu..

kamu cinta ibu dan ayah kamu..?? apa buktinya..
kamu cinta pada adik2 kamu..?? apa buktinya..
kamu cinta terhadap sahabat kamu..?? apa buktinya..

cinta yang sebenar adalah yang membawa diri kita dan orang yang dicintai itu
menuju redha Ilahi..
dipandu ke syurgaNya..
menggapai sesuatu yang tinggi nilainya di sisi Ilahi..
itu cinta yang mahal harganya..

bukan cinta yang menjerumuskan diri kita dan orang yang dicintai
ke dalam kemurkaan Ilahi..
ke jurang nerakaNya..
ketahuilah dan sedarlah..
bukan itu yang kita cari...

cinta ibu dan ayah terhadap anak2nya..

pabila terdapat kesalahan yang dibuat oleh si anak, pasti akan ditegur dan dinasihat secara baik dan berhikmah bagi memastikan anak2nya tidak mengulangi kesilapan, tidak berterusan melakukan dosa dan tidak mengundang murka Allah swt..

pasti akan sentiasa mendoakan yang terbaik buat anak2nya agar mereka sentiasa dalam rahmat dan kasih sayang Allah serta diberi petunjuk olehNya agar hidup berpandukan syariat..

pasti akan bekerja bersungguh- sungguh demi memberikan anak2nya rezeki yang halal lagi baik agar dari rezeki yang halal dan baik itu dapat melembutkan hati anak2 untuk patuh pada perintah Allah..



cinta abang dan kakak terhadap adik2nya..

pasti akan nasihat menasihati pada kebaikan, saling berkongsi pengalaman agar adik2 yang belum melalui dapat mengambil iktibar dan pengajaran, dan sentiasa saling mengingatkan agar jadi anak yang soleh solehah musleh muslehah..

pasti akan saling lengkap melengkapi dan tolong menolong dalam segala hal agar setiap kerja yang dilaksanakan dapat diuruskan dengan baik..

pasti akan belajar dan berusaha bersungguh- sungguh demi menjadi qudwah dan contoh terbaik buat adik2..

cinta sahabat terhadap sahabatnya..

pasti akan dihulur tangan tika terjatuh dalam bertatih agar sama2 boleh terus melangkah ke hadapan menuju redha Ilahi..

pasti akan disambut saat tangan dihulurkan agar sahabat tidak menderita dan merasai kesusahan keseorangan..

pasti ditutup keaiban sahabatnya...

~pasal sahabat, nak tahu lebih lanjut saya cadangkan kamu hayati novel Sinergi oleh Hilal Asyraf.. ada di pasaran.. terbitan Telaga Biru.. sebab nak hurai ayat panjang2 ni saya x reti..ok?.. =) ~

kita lihat pula bukti cinta Rasul saw terhadap kita ummatnya...
sehingga ke nafas yang terakhir baginda saw masih memikirkan ummatnya.. ummati ummati ummati..
baginda berjuang dan terus menyebarkan Islam dengan titisan darah, segala kerah tenaga, jerih perih, harta bahkan nyawa demi kita sehingga kita dapat merasai kemanisan iman dan islam saat ini...

~sama2 kita hayati sirah kehidupan baginda dan pengorbanan para sahabat baginda.. setiap kali terkenangkan, andai Rasul saw berada di saat kita sekarang ini, andai baginda tanya kita apa yang kita dah perjuangkan untuk Islam, pasti mengundang rasa sebak di hati.. andai baginda melihat situasi kita umatnya di saat ini, pasti tak tahu mana nak letak muka ni.. ya Allah.. betapa besar kasih dan cinta Rasul saw terhadap kita..~

akhir sekali, saya ingin mengajak diri saya dan kamu, meneliti cinta Allah swt terhadap hambaNya..
Allah yang mencipta segala2nya di dunia ni.. benar..?? BENAR..
Allah yang cipta kita.. betul..?? BETUL..
secara logiknya, mesti la yang mencipta itu lebih tahu pasal yang dicipta.. ya x..?? YA
jadi..
mari kita renung ayat2 Allah ini..

"Sesungguhnya deen di sisi Allah adalah Islam..."
 [Ali- Imraan:19]

"Maka mengapa mereka mencari agama yang lain selain agama Allah, padahal apa yang ada di langit dan di bumi berserah diri kepadaNya, (baik) dengan suka mahupun terpaksa, dan hanya kepadaNya mereka dikembalikan?"
[Ali- Imraan:83]

"Dan barangsiapa mencari agama selain Islam, dia tidak akan diterima, dan di akhirat dia termasuk orang yang rugi.."
[Ali- Imraan:85]

"Wahai orang2 yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah dengan sebenar2 taqwa kepadaNya dan janganlah kamu mati kecuali dalam keadaan muslim.."
[Ali- Imraan:102]

~Betapa Allah itu kasih pada hambaNya.. Allah sediakan rahmat yang besar bagi kita sebagai petunjuk dalam kehidupan ini iaitu Al- Quran.. Allah turunkan pada kita para Nabi dan Rasul sebagai pemberi khabar gembira bagi orang beriman dan pemberi peringatan.. supaya kita ada contoh yang real yang kita boleh ambil..~

"Sungguh, telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan yang banyak mengingati Allah.."
[Al- Ahzab:21]

"Sungguh, Kami telah mengutusmu (Muhammad) dengan kebenaran, sebagai pembawa berita gembira dan pemberi peringatan. Dan engkau tidak akan diminta (pertanggungjawaban) tentang penghuni2 neraka.."
[Al- Baqarah:119]


Mari kita sama2 fikirkan kembali mengenai diri kita.. adakah masih di jalan yang benar, ataukah telah termelencong dari arah yang sebenar..?? sama2 fikirkan dan kembali ke jalan yang benar..

bukan cinta jika membawa kepada derita..
bukan cinta jika tidak meletakkan Allah sebagai yang utama..
bukan cinta jka hanya sementara..
bukan cinta jika tiada niat mahu bersama di syurga akhirnya...

moga Allah bimbing kita menuju cintaNya..
moga Allah tunjukkan jalan untuk kemudi arahNya..

wassalam..

Thursday, August 4, 2011

Puasa-AlQuran-TaQwa

Bismillahirrahmanirrahim..

Salam keceriaan, salam kebahagian, salam penuh kasih sayang di bulan yang mulia ini.. Semoga kita semua dalam rahmat dan kasih sayang Allah.. ameen.. Insha Allah..

Di kesempatan ini, saya ingin mengajak  diri saya dan kamu untuk kita meneliti kembali bagaimana sikap para sahabat Rasul saw dalam menghadapi Ramadhan ini.. pastinya mereka tempuhi dengan penuh keimanan kepada Allah swt.. Iman mereka adalah iman yang benar.. Kasih sayang dan ukhwah mereka adalah kasih sayang dan ukhwah yang benar.. Kesungguhan mereka adalah kesungguhan yang benar..

Mari kita sama2 manfaatkan Ramadhan kali ini dengan penuh keimanan dan ketaqwaan kepada Allah swt.. Peluang untuk berada di bulan yang mulia ini, perlu kita hargai kerna kita tidak tahu barangkali ini adalah Ramadhan terakhir kita.. Mari kita sama2 bersihkan hati, sucikan jiwa, buang karat2 jahiliyah yang masih ada dalam diri.. semoga kita bisa meraih taqwa.. ameen.. Insha Allah..



cuci hati


Ramadhan adalah bulan rahmat dari Allah swt.. diberi kepada kita hambaNya sebagai tanda kasih sayangNya pada kita.. saya petik perkongsian yang saya dapat dari fb Halaqah Keluarga..

Setiap tahun, Allah swt menyediakan khusus satu bulan untuk kita berpesta ibadah. Yakni Ramadhan.

Kenapa Ramadhan dipilih sebagai bulan Pesta Ibadah bagi mukmin dan muttaqin (orang yang bertaqwa)?
puasa-AlQuran-taQwa


A) Dalam surah Al-Baqarah ayat 185 - Allah swt menyatakan bahawa pada bulan Ramadhan diturunkan Al-Quran. Al-Quran yang menjadi elemen terpenting bagi manusia bergelar mukmin dan muttaqin adalah disebabkan, kandungannya memiliki petunjuk kepada kita berkenaan siapa kita, siapa Tuhan kita, kenapa kita diwujudkan, untuk apa kita di sini (dunia) dan ke mana kita akan pergi (setelah mati)!
B) Apa ada dalam bulan Ramadhan?! Allah swt mewajibkan kita berpuasa penuh sebulan Ramadhan. Aktiviti utama Ramadhan adalah PUASA. Ianya satu pesta ibadah kerana tidak diwajibkan PUASA pada hari, minggu, atau bulan yang lain melainkan khusus dalam bulan Ramadhan sahaja.

C) Kenapa berpuasa?! - Dalam surah Al-Baqarah ayat 183, Allah swt menyatakan bahawa Objektif puasa adalah untuk melahirkan jiwa yang bertaqwa kepada Allah swt. Taqwa merupakan elemen penting atau tujuan penting yang wajib lahir dari PUASA tersebut. Orang yang bertaqwa dinamakan muttaqin.

D) Kenapa perlu menjadi muttaqin?! Dalam surah Al-Baqarah ayat 2, Allah swt menyatakan bahawa Kitab (Al-Quran) diturunkan sebagai petunjuk bagi orang-orang yang bertaqwa.

Nah!.. sekarang fahamilah kita betapa significantnya BULAN RAMADHAN, TAQWA DAN AL-QURAN.


Hubung kait ketiga-tiga elemen ini amat penting untuk kita fahami supaya puasa yang dilaksanakan tidak menjadi sia-sia begitu sahaja.
Kongsikan dengan isi rumah bahawa - bulan Ramadhan adalah bulan mulia Allah swt turunkan Al-Quran, dengan Al-Quran kita mendapat petunjuk, dengan petunjuk kita berpuasa untuk taat perintah Allah swt, dengan berpuasa juga kita menjadi hamba yang bertaqwa, dengan taqwa kita lebih kenal Allah dan dapat berperanan sebagaimana yang Allah swt kehendaki kepada kita.

Oleh itu, meriahkan PESTA RAMADHAN kita ini dengan kefahaman yang betul, melaksanakan ibadah puasa, tilawah Quran dan kembali kepada Islam yang sebenarnya.

INGAT RAMADHAN, INGAT PESTA IBADAH - YAKNI PESTA MERAIKAN TURUNNYA AL-QURAN YANG MENJADI PETUNJUK KEPADA MANUSIA UNTUK KENAL SIAPA PENCIPTANYA, UNTUK APA DIA DICIPTAKAN DAN KEMANA DIA AKAN PERGI NANTI...

Wallahu'alam.


saya kongsikan juga satu lagi perkara penting dalam hidup kita ini.. semoga bermanfaaat..


Kalau Kamu
Oleh : Cahyadi Takariawan

Kalau kamu lelah, cobalah tilawah.
Kalau kamu resah, segeralah tilawah.
Kalau kamu gelisah, hilangkan dengan tilawah.
Kalau kamu susah, mulailah tilawah.

Kalau kamu gundah, jangan lupa tilawah.
Kalau badanmu lemah, kuatkan dengan tilawah.
Kalau imanmu tergugah, lakukan tilawah.
Kalau jiwamu gerah, perbanyak tilawah.

Kalau matamu basah, segera tilawah.
Kalau pikiranmu cerah, cepatlah tilawah.
Kalau hatimu patah, teruslah tilawah.
Kalau kamu marah, redakan dengan tilawah.

Kalau kamu merasa gagal, jangan lupakan tilawah.
Kalau kamu kalah, harus banyak tilawah.
Kalau kamu tidak mau kalah, harus makin banyak tilawah.
Kalau kamu tabah, seringlah tilawah.

Kalau tanganmu tengadah, mulailah tilawah.
Kalau kakimu melangkah, lantunkan tilawah.
Kalau hatimu berseri bak bunga merekah, seringlah tilawah.
Kalau perasaanmu begitu indah, segeralah tilawah.

Kalau ingin keluarga sakinah, ajak mereka tilawah.
Kalau ingin anak-anak salih dan salihah, ajari tilawah.
Kalau ingin rejeki melimpah, rajinlah tilawah.
Kalau ingin hidup penuh berkah, rutinkan tilawah.

Kalau ingin mengunjungi Ka’bah, lantunkan tilawah.
Kalau anganmu tengah membuncah, perbanyak tilawah.
Kalau kamu malas tilawah, paksalah untuk tilawah.
Kalau kamu rajin tilawah, lanjutkan terus tilawah.

Kalau kamu tilawah, itulah jalan menuju jannah.



sama2 kita usaha meraih TAQWA..

semoga kita istiqamah di atas jalan ini.. ameen..
semoga Allah tidak tarik balik hidayah yang telah diberiNya pada kita.. ameen..
semoga kita sentiasa dalam rahmat dan kasih sayang Allah swt.. ameen.. 

wassalam..

Tuesday, August 2, 2011

Ramadhan Karim..!

"Selamat melalui university of tarbiyah dari Allah 'Ramadhan'.. dan semoga kita graduate dengan pangkat TAQWA.. dan moga2 semester Ramadhan kali ini menjadikan kita hamba Allah yang lebih baik untuk melalui perjalanan hidup ini.."

Salam kemaafan
Lots of love coz Allah
~wardah syuhada'~

gambar dari fb Halaqah Keluarga

Tuesday, July 19, 2011

dalam hati ada taman..

Bismillahirrahmanirrahim..

 Kata orang, peribadi kita sekarang ni banyak dipengaruhi oleh faktor pembelajaran, pengalaman dan suasana yang kita terima sejak dari kecil.. betul ke..?? bagi saya yang ambil jurusan psikologi industri,(cabang dari psikologi - guna psikologi di tempat kerja) walaupun industri tapi basic psikologi tu saya belajar juga la sikit- sikit.. bagi saya, ada kaitan dan pengaruhnya apa yang kita terima sejak kecil tapi tak mempengaruhi 100%.. ia boleh berubah dan tak semestinya kekal hingga menginjak dewasa..

saya petik kata2 menarik berkaitan ni (dari blog kakak senior) yang memetik kata2 seorang murabbi..
"mungkin suatu saat, anak- anak akan menjauhi ibu bapanya.. dalam perjalanan anak- anak itu mungkin ada waktunya yang dia akan tergelincir sedikit dari landasan kehidupannya.. tapi yakinilah, dari benih- benih keimanan yang pernah kita semaikan kepadanya semenjak dari dalam perut, atas ribaan kita, Insha Allah akan ada hasilnya.. benih- benih keimanan itu akan subur semula.."

apa yang saya nak ceritakan hari ini sebenarnya adalah, cuti hari tu, saya berkesempatan menjaga adik- adik di nurseri (Raudhah) kolej saya dulu.. Melihat dan mengalami sendiri pengalaman bersama adik- adik yang sedari awal diterapkan dengan penekanan aqidah membuatkan saya teringat masa saya kecil- kecil dulu.. Belajar bukan hanya mengenal huruf, abjad, angka dan nombor semata- mata tapi juga kenal pada Pencipta.. Alhamdulillah.. paling kurang pun, saya yakin bahawa akan ada generasi penerus Islam akan datang.. Insha Allah.. :)

Mari saya kenalkan pada adik- adik comel saya ni.. ^_^

~Raudhah~
-gambar banyak lagi, tapi biarlah untuk tatapan saya saja ya.. hee :D-

melihat pada adik- adik ni, sejuk je hati ni rasa.. ye lah.. mereka ni tak da dosa lagi kan.. moga- moga adik- adik ini akan membesar menjadi soleh solehah dan muslih muslihah.. ameen..

teringat.. betul- betul teringat zaman kanak- kanak saya.. layan je laa ye gambar lama ni.. :)

~Taman Tarbiyatul Aulad_all~

~TTA_pelajar perempuan~
saat ini, saya benar2 rindu pada adik- adik Raudhah.. sebelum balik ke unisel hari tu tak sempat jumpa sebab masa tu baru baik demam.. jadi, tatap gambar pun jadi laa.. hehe

Kata pepatah melentur buluh biarlah dari rebungnya itu sangat benar.. masa kecil ni la senang untuk bentuk peribadi.. agar jadi anak soleh solehah.. Insha Allah.. namun, itu tak bermakna orang yang dah dewasa tak boleh berubah ke arah yang lebih baik.. peluang untuk kembali kepada kebaikan itu sentiasa ada.. peluang untuk kembali kepada Allah itu sentiasa terbuka luas.. Insha Allah..

moga Allah tunjukkan jalan kebenaran yang sebenar- benarnya pada kita.. ameen..
moga Allah tetapkan langkahan kaki kita di atas jalan ini.. ameen..
moga Allah pilih kita untuk jadi hamba- hambaNya yang beriman dan beramal soleh.. ameen..

moga sem ini lebih baik dari sebelumnya.. ameen..
moga Allah mudahkan dan beri kekuatan untuk meneruskan perjuangan di bumi unisel ini.. ameen..
moga Allah redha.. ameen..

~sekadar ini.. wassalam..~

Sunday, July 17, 2011

bisikin rindu..

Bismillahirrahmanirrahim..

Semoga catatan ini menemuimu dalam keimanan yang benar dan keterikatan hatimu dengan Allah swt..

Pertamanya, tahniah dan semoga Allah memberkatimu sekeluarga dan melimpahkan barakah keseluruhnya.. Alhamdulillah.. semoga fasa yang bakal dikau tempuhi ini dihadapi dengan penuh keimanan dan ketaqwaan kepada Allah swt.. Ameen..

Alhamdulillah.. Sungguh, rasa bahagia dan syukur menyelubungi hati ini tatkala melihat wajahmu. Walau tidak nampak secara berdepan, namun keceriaan dan kebahagiaan jelas terpancar di wajahmu.. Hati ini gembira.. Hati ini tambah senang dengan penampilanmu yang tidak melanggar syara' walau di hari bahagia yang cuma sekali seumur hidup bak kata orang.. Jelas, fikrah dan kefahaman Islam itu bukan sekadar fakta dan dalam buku semata tetapi ditampilkan melalui amal.. Alhamdulillah.. Syukur.. Sejuk mata memandang.. Moga penuh barakah.. Ameen..

Ukhti habibati..

Dirimu adalah sahabatku..
sahabat dunia akhiratku..
sahabat dalam dakwahku..
sahabat dalam tarbiyahku..
sahabat seiring sejalanku..
sahabat di saat lemahnya langkahanku..
sahabat di saat kuatnya tatihku..
sahabat yang kucintai segenap ruang hatiku..
sahabat yang kusayangi sepenuh jiwaku..


ukhwah lillah fillah

Bersamamu,
mengenalkanku pada hakikat sebenar penciptaan dan kehidupan..
membuatkan daku merasai manisnya ikatan persahabatan..
menyedarkan daku akan hakikat perhambaan..
terima kasih sahabat..
semoga Allah kekalkan ikatan ini..
sehingga ke syurgaNya.. ameen..

Sungguh..
diri ini rindu padamu..
rindu pada celotehmu..
rindu akan kalimah nasihat darimu..
rindu akan perkongsian pengalaman berharga darimu..
rindu pada suasana soleh yang kita bina bersama..
rindu pada tugasan dan kerja yang kita laksanakan bersama..
rindu pada cetusan idea dan buah fikiranmu dalam menyelesaikan sesuatu perkara..
rindu pada semangat dan kemantapan fikrahmu yang sentiasa menjentik hatiku..
sungguh.. hati ini rindu..

Nyata, hati ini merasai akan kehilanganmu..
namun, daku mengerti..
tidak selamanya kita dapat bersama..
perpisahan itu pasti kan hadir jua..
berjauhan itu pasti berlaku pada kita..
kerna kita cuma manusia..
yang punya kehidupan dan laluan yang berbeza..
yang sama cuma matlamat hidup kita..

"Kita mungkin punya liku dan cabaran hidup yang berbeza yang perlu kita lalui dalam hidup ini.. Ketetapan Allah pada jodoh, rezeki, dan ajal kita mungkin berbeza saat dan masanya.. Namun yakinlah dan ketahuilah ukhti, bahawa jalan kita, matlamat hidup kita, arah tuju kita tetap sama.. Kita sama- sama menuju Allah.. Untuk menggapai syurgaNya.."

Itu pesananmu yang masih daku ingat..
tersentuh hatiku saat itu..
dan setiap kali daku ingati pesanmu itu..
Jazakillahukhairan ukhti habibati..

Ya Allah..
sesungguhnya Engkau tahu, kami saling merindui keranaMu.. Rahmati sahabatku ini ya Allah.. Kerna dengannya daku lebih dekat denganMu.. ameen..


"Kuntum cinta Rabithah ini akan terus berbunga dan tumbuh segar.. Sesegar kuntuman nailofar.. Ianya berputik, berbunga dan bersemi di hati ini.. Ya Allah, satukanlah hati kami.. moga jelas fikrah di jiwa, dalam perjuangan Islam tercinta.. salam ukhwah fillah untuk selamanya.."

"Pesonanya ukhwah fillah!
bila berjauhan pasti merindu..
bila dekat pasti bertambah erat..
bila tersalah pasti ada yang membetulkan..
bila beramal pasti lebih bersemangat..
bila sedih pasti ada yang menghiburkan..
bila terlalu gembira pasti ada yang mengingatkan..
bila berjuang pasti tak keseorangan..
bila lemah pasti ada yang menghulurkan tangan.."

"Ya Allah..
sirami ukhwah ini dengan cinta dan kasih sayangMu..
limpahkan ukhwwah ini dengan rahmat dan keberkatan..
suburkan ukhwah ini dengan ketaatan kepadamu..
dan kumpulkan kami nanti di syurgaMu..
ameen.."

Ya Allah..
daku rindukan sahabatku ini..
sampaikanlah rinduku ini padanya..
agar dia tahu bahawa diriku sentiasa mengingati dan mendoakannya..

semoga pernikahanmu penuh barakah dan mendapat rumahtangga yang sakinah, mawaddah dan rahmah.. ameen..
semoga baitul dakwah yang dibina dapat melahirkan rijal aqidah dan rakais Islam.. ameen..
semoga menjadi isteri solehah yang menjadi penyejuk mata penawar hati suamimu.. ameen..
dan
semoga Allah temukan kita di syurga.. ameen..

~nukilan buat sahabat tercinta, haura' an-najah..~

Monday, June 27, 2011

Ayat- Ayat Cinta 2..

Bismillahirrahmanirrahim..

Hari ni saya nak sambung semalam punya.. kali ni bukan dari Kalamullah.. tapi dari hadith dan dari hamba2 Allah yang soleh.. Bagi saya, setiap kata2 itu mempunyai makna dan boleh jadi motivasi di saat kita perlukan (selain Kalamullah).. Dan setiap orang tu berbeza.. ni cara saya.. sebagai peringatan untuk diri saya.. Jadi, mana yang baik tu, boleh ambil buat pedoman dan pengajaran.. mana yang xbaik tu, abaikan saja..


Iman mukmin ajaib
Itulah orang2 mukmin.. Nak capai tahap mukmin pun bukan senang.. kena lalui proses.. Proses Iman..

Dakwah jalan panjang
Dakwah dan Tarbiyah jalan kita.. Sebab kita penyambung tugas Rasul saw.. Moga Allah kekalkan kita di atas jalan ini sehingga akhir hayat.. Ameen..

Jiddiyah pelita hati
Malas bukan sifat orang mukmin.. Nak berjaya kena bersedia.. Sedia berkorban, sedia menanggung derita..

Senyumlah
Walau sehebat mana ujian, senyumlah..Sebab segala yang berlaku tu, pasti ada hikmah di sebaliknya..

Perjuangan itu bukan mudah
Walau perjuangan itu sukar, jangan putus asa.. Sebab kita kena yakin pada janji-Nya..

Serahkan hati pada Allah
Allah tahu yang terbaik..Ya.. Allah tahu yang terbaik..

Tarbiyah hubungkan kita dengan Allah
Allah segala- galanya bagi kita..Allah xrugi sikit pun seandainya kita jauh dari-Nya.. tapi, kita yang akan rugi..

Ujian itu guru
Pengalaman silam mengajar erti hidup.. Ambillah pengajaran walau dari siapa pun..

IstiQamah
IstiQamah satu proses yang boleh jamin kita sentiasa ingat pada Allah.. Semua orang yang pernah lalui tarbiyah tu akan dekat dengan Allah.. Tapi xsemua orang yang pernah lalui tarbiyah itu boleh istiqamah sehingga akhir hayat.. kena banyak doa dan usaha agar kita sentiasa istiqamah..

Jiwa manusia ~MAR~
Usahalah untuk memiliki jiwa yang besar.. Orang yang berjiwa besar akan nampak segala masalah yang datang kecil tapi orang yang berjiwa kecil akan lihat segala masalah yang datang tu besar..

Mehnah di jalan Dakwah
Mehnah itu pasti ada.. Sebab nak berjuang tu perlukan persiapan dan persediaan dan sebab nak raih syurga tu bukan senang..

Teruskan perjuanganmu sahabatku
Kebenaran itu pasti akan menang.. Walau apa pun yang berlaku, jangan sesekali khianati orang lain terutama saudara seislam..

Buatmu sahabatku
Ukhwah fillah itu lebih bermakna dari persahabatan kerana dunia.. Rasul saw tu ikutan dan contoh yang terbaik yang Allah hadiahkan buat kita..

Garisan kehidupan
Ini garisan kehidupan kita.. Yang pasti kita semua akan laluinya.. Kena sedar, dunia bukan selamanya..


Kehidupan kita di dunia ni, pasti akan berdepan dengan pelbagai ujian dan halangan.. Setiap orang pasti hadapinya.. Bentuk ujian mungkin berbeza.. Jalan penyelesaian pun mungkin berbeza.. Cuma yang pasti, setiap orang mesti hadapinya.. Kita kena yakin, ujian yang datang pada kita tu, Allah tahu kita mampu untuk hadapinya.. Ujian yang datang pada orang lain, maknanya kita xmampu untuk hadapinya.. Segalanya bergantung pada kemampuan kita.. Kan Allah tu lebih tahu pasal diri kita lebih dari diri kita sendiri.. Jadi, apa saja ujian yang dihadapi olehmu sahabatku saat ini, yakinlah.. kamu pasti bisa menghadapinya.. Jangan mudah putus asa.. Jalan penyelesaian itu pasti ada.. Allah uji tu kan tanda Allah sayang.. Allah nak kita lebih dekat dan makin dekat dengan-Nya..

~Moga Allah mudahkan dan beri kekuatan pada kita semua..ameen..~
~~Saling mendoakan duhai sahabatku.. moga kita istiQamah dan jaga HdA sokmo..~~
~Saya mohon maaf atas segala kesilapan dan kelemahan saya.. saya cuma insan biasa..~
~~Orang yang rugi adalah orang yang Allah masukkan dalam neraka.. Itulah kerugian yang sebenar benarnya.. Orang yang untung adalah orang yang Allah pilih untuk masuk syurga.. Itulah pula keuntungan yang sebenar benarnya..!~~

wassalam..

Sunday, June 26, 2011

Ayat- ayat Cinta..

Bismillahirrahmanirrahim..

Lama tidak menjenguk blog.. bila dah lama, maklum sajalah.. idea pun xnak keluar.. tangan pun dah kaku.. Jadi, rasanya hari ni, saya nak kongsikan ayat2 motivasi yang biasa kita dengar.. tapi, nak lebih mudah, saya buat dalam bentuk gambar.. sebelum ni pun, banyak yang saya dah masukkan dalam post2 sebelum ni.. dan kali ni, saya masukkan koleksi yang saya sempat buat sebelum ni.. dah lama xtambah buat yang baru..  tp xpe.. terimalah seadanya ya.. :)

Al- BaQarah:153
Semua orang akan hadapi ujian.. yang beza cuma besar-kecil, berat-ringan ujian tersebut.. Bergantung pada kemampuan dan tahap keimanan seseorang tu.. Nak hadapi ujian, kena minta pada Pemberi Ujian sebab segala jawapan dan jalan keluar dalam rahsia-Nya..

Al-BaQarah:186

Allah tu dekat saja dengan kita.. cuma kita yang xsedar.. jadi, sama2 lah kita yakin pada janji-Nya.. :)

Al-BaQarah:208

Islam tu bukan angan2, bukan sekadar yang diucap pada lidah.. tapi juga yang diyakini dalam hati dan yang diperlihatkan dengan amal..

Al-BaQarah:216
Banyak rahsia dalam hidup ni yang mungkin kita xnampak hikmah-Nya.. Sangka baik dan redha tu jalan yang terbaik.. :)


Ali 'Imran:139
Allah sentiasa bersama kita.. Jadi, selagi kita masih taat dan patuh pada Allah, xda apa yang perlu kita risau kan.. :)

Al-Kahfi:110
Hidup kita ada akhirnya.. kita datang daripada Allah, dan kita akan kembali kepada Allah..

Asy-Syams:8-10

Setiap orang, diberi ilham oleh Allah.. sama ada nak jadi xbaik atau nak jadi baik.. kita yang pilih jalan tu.. kena banyak doa..

Asy-Syu'ara':88-89

Hati yang bersih bukan senang kita nak dapat.. kena usaha.. kena mujahadah.. kena kuat.. kena istiQamah.. tapi segalanya untuk kebaikan kita kat akhirat sana..

At-Taghabun:11

Segalanya milik Allah.. kita hanya mampu doa dan doa dan doa moga Allah berikan yang terbaik buat kita..

At-Taubah:41
Allah xlihat pada hasil atau natijah.. tapi pada usaha yang kita buat.. jadi, setiap apa yang kita buat tu, ikatlah dengan Allah.. baru akan dapat barakah..

Bila kita rasa lemah, xda lain yang boleh jadi penguat bagi jiwa kita, melainkan kita kembali kepada Allah.. kembali meneliti ayat2 Allah.. Baru jiwa akan tenang.. Segala ujian bukan tanda Allah tu kejam, tapi tanda Allah sayang.. mungkin kita cakap senang, tapi nak hadapi tu yang susah.. Itu lah sebabnya kita kena usaha, kena mujahadah, kena kuat sentiasa.. agar apa saja yang berlaku, kita boleh lihat dari kacamata iman.. kita boleh pandang dari sudut yang positif.. Insha Allah..

~Sekadar peringatan untuk diri saya yang selalu lupa..~
~~Untuk lebih tadabbur Quran, lebih molek kiranya kita rujuk pada tafsir karangan ulama' muktabar.. Tafsir Fi zilal, tafsir Ibn Kathir dll..~~
~koleksi gambar motivasi ada lagi.. cuma ini dulu setakat ini..~
~~nak lemah, atau nak kuat, kita yang pilih..!~~

wassalam..

semoga bermanfaat..^_^