Sunday, June 26, 2011

Ayat- ayat Cinta..

Bismillahirrahmanirrahim..

Lama tidak menjenguk blog.. bila dah lama, maklum sajalah.. idea pun xnak keluar.. tangan pun dah kaku.. Jadi, rasanya hari ni, saya nak kongsikan ayat2 motivasi yang biasa kita dengar.. tapi, nak lebih mudah, saya buat dalam bentuk gambar.. sebelum ni pun, banyak yang saya dah masukkan dalam post2 sebelum ni.. dan kali ni, saya masukkan koleksi yang saya sempat buat sebelum ni.. dah lama xtambah buat yang baru..  tp xpe.. terimalah seadanya ya.. :)

Al- BaQarah:153
Semua orang akan hadapi ujian.. yang beza cuma besar-kecil, berat-ringan ujian tersebut.. Bergantung pada kemampuan dan tahap keimanan seseorang tu.. Nak hadapi ujian, kena minta pada Pemberi Ujian sebab segala jawapan dan jalan keluar dalam rahsia-Nya..

Al-BaQarah:186

Allah tu dekat saja dengan kita.. cuma kita yang xsedar.. jadi, sama2 lah kita yakin pada janji-Nya.. :)

Al-BaQarah:208

Islam tu bukan angan2, bukan sekadar yang diucap pada lidah.. tapi juga yang diyakini dalam hati dan yang diperlihatkan dengan amal..

Al-BaQarah:216
Banyak rahsia dalam hidup ni yang mungkin kita xnampak hikmah-Nya.. Sangka baik dan redha tu jalan yang terbaik.. :)


Ali 'Imran:139
Allah sentiasa bersama kita.. Jadi, selagi kita masih taat dan patuh pada Allah, xda apa yang perlu kita risau kan.. :)

Al-Kahfi:110
Hidup kita ada akhirnya.. kita datang daripada Allah, dan kita akan kembali kepada Allah..

Asy-Syams:8-10

Setiap orang, diberi ilham oleh Allah.. sama ada nak jadi xbaik atau nak jadi baik.. kita yang pilih jalan tu.. kena banyak doa..

Asy-Syu'ara':88-89

Hati yang bersih bukan senang kita nak dapat.. kena usaha.. kena mujahadah.. kena kuat.. kena istiQamah.. tapi segalanya untuk kebaikan kita kat akhirat sana..

At-Taghabun:11

Segalanya milik Allah.. kita hanya mampu doa dan doa dan doa moga Allah berikan yang terbaik buat kita..

At-Taubah:41
Allah xlihat pada hasil atau natijah.. tapi pada usaha yang kita buat.. jadi, setiap apa yang kita buat tu, ikatlah dengan Allah.. baru akan dapat barakah..

Bila kita rasa lemah, xda lain yang boleh jadi penguat bagi jiwa kita, melainkan kita kembali kepada Allah.. kembali meneliti ayat2 Allah.. Baru jiwa akan tenang.. Segala ujian bukan tanda Allah tu kejam, tapi tanda Allah sayang.. mungkin kita cakap senang, tapi nak hadapi tu yang susah.. Itu lah sebabnya kita kena usaha, kena mujahadah, kena kuat sentiasa.. agar apa saja yang berlaku, kita boleh lihat dari kacamata iman.. kita boleh pandang dari sudut yang positif.. Insha Allah..

~Sekadar peringatan untuk diri saya yang selalu lupa..~
~~Untuk lebih tadabbur Quran, lebih molek kiranya kita rujuk pada tafsir karangan ulama' muktabar.. Tafsir Fi zilal, tafsir Ibn Kathir dll..~~
~koleksi gambar motivasi ada lagi.. cuma ini dulu setakat ini..~
~~nak lemah, atau nak kuat, kita yang pilih..!~~

wassalam..

No comments:

semoga bermanfaat..^_^