Saturday, November 20, 2010

m0tivasi-tiada daya dan kekuatan melainkan dari Allah swt..



"Wahai orang2 yang beriman! Maukah kamu Aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih?
(Iaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagimu jika kamu mengetahui,
Nescaya Allah mengampuni dosa- dosamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir dibawahnya sungai- sungai, dan ke tempat- tempat tinggal yang baik di dalam syurga 'Adn. Itulah kemenangan yang agung.
Dan (ada lagi) karunia yang lain yang kamu sukai (iaitu) pertolongan dari Allah dan kemenangan yang dekat (waktunya). Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang mukmin.." [As- Saff:10-13]


"Indahnya mukmin itu.
Bilamana dia buntu, dia menyerahkan segala urusan kepada Yang Maha Mengurus.
Apabila dia sedih, lalu tangisnya diajukan pada-Nya yang Maha Mendengar.
Apabila dia keliru dalam memilih, maka dia kembali kepada-Nya yang bersifat SATU!
Lalu Allah mengurus dan menyempurnakan segala hal mukmin itu. Malah menambah akan hal- hal yang datang dari sudut yang x disangka- sangka. Dia memujuk hamba-Nya dengan janji- janji-Nya dan Dia membuat pilihan bagi hamba-Nya. Allah suka padanya, lalu ketenangan menyelubungi hatinya.."


"Jangan korbankan diri untuk kebahagiaan yang sementara sehingga menggadai kebahagian hakiki yang diidamkan oleh semua hamba yang BENAR- BENAR BERIMAN.."


"Orang beriman selalu punya cara sendiri untuk menjaga hatinya, meski terkadang berlawanan dengan apa yang ia terima dalam kehidupan.
Saat mendapat musibah, air matanya menitis.
Tapi hatinya terilham untuk meyakini, bahawa apa yang diberikan Allah padanya pasti yang terbaik untuknya.
Fizikalnya mungkin lelah, fikirannya mungkin penat, tapi tidak dengan hatinya yang terus yakin apabila ia diuji Allah, itu adalah tanda bahawa Allah masih sayang padanya.."


"Setiap mukmin meyakini di sebalik kehendaknya terdapat kehendak Allah swt dan di sebalik kemampuannya terdapat kekuasaan Allah swt. Untuk itulah Rasul saw mengajarkan kita istikharah.."


"Ketenangan itu milik hati2 yang beriman agar bercambah benih hikmah dalam perlakuan. Orang yang banyak menderita , jiwanya akan perkasa dan orang yang ditimpa kesusahan akan selalu ingat Allah swt.. Bertuahlah apabila iman diuji kerana jika sabar dan tabah menghadapinya pasti ada kemenangan yang menanti.."


"Jiddiyah adalah pelita hati. Malas dan main2 itu adalah penggelap jiwa, penghalang kita dari meraih pahala dan mendapat kasih sayang Allah swt. Kemalasan juga menimbulkan pelbagai penyakit jasad dan hati.. Teruskan mujahadah dan berserahlah pada-Nya.."


"Makin kita mendekati-Nya, makin kita diuji.
Makin banyak d0a, makin banyak ujian yang menimpa.
Kerana..
segala yang dipinta x datang dengan segera, tapi ia akan diperoleh apabila kita berjaya mengharungi ujian yang diberi-Nya kerana Allah tidak memberi apa yang kita mahu, tapi Dia memberi apa yang kita perlu.."


"Ladang dakwah terhampar luas,
kewajipan kita untuk menyirami tanah- tanah tandus,
menyemai benih- benih unggul,
agar tumbuh pohon- pohon kejayaan Islam..
Dakwah ini akan terus mengalir menuju redha Allah.
Jangan bersedih.
Di mana kita berada,
disitulah dakwah kita sebarkan..!"
[Sang Murabbi]

2 comments:

Sidratul Muntaha said...

Assalamualaikum ukhti. :)

Alhamdulillah.Blog yang bermanfaat.Saya minta izin letak link blog kamu di blog saya ye?

Salam kenal.
:)

wardah syuhada said...

to Sidratul Muntaha:
Waa'laikumussalam wbt..

Alhamdulillah..sem0ga sama2 beroleh manfaat..:)

Salam kenal juga buat ukhti..:)

semoga bermanfaat..^_^