Friday, November 19, 2010

Salam perjuangan, salam pengorbanan..

Assalamua'laikum wbt..

Rasanya masih belum terlambat untuk saya mengucapkan salam aidil adha, salam pengorbanan, salam perjuangan buat semua.. Semoga Aidil Adha kali ini memberi erti yang besar bagi kita..


Saat ini, Alhamdulillah.. saya telah kembali ke kampus setelah lebih kurang 3 minggu bercuti.. Bagi saya, cuti kali ini saya agak puas hati kerana banyak juga aktiviti yang saya ikuti dan isi walaupun rasanya banyak lagi perkara yang saya xisi dengan sebaiknya.. Tapi Alhamdulillah, banyak benda saya belajar.. Alhamdulillah..

Semalam, saya sempat mengikuti program qorban bersama sahabat2 saya.. Dah agak lama sebenarnya saya xj0in program qorban bersama mereka.. xsilap saya sejak sek men.. Sebab setiap tahun bertembung dengan program qorban yang dibuat di rumah nenek saya.. Tahun ini, Alhamdulillah.. sempat menolong dan bersama mereka.. Ramai yang saya jumpa.. sahabat2 masa tadika ada, sahabat2, senior dan junior sek men ada, sahabat2 kolej pun ada...:) Alhamdulillah.. merasai kembali suasana yang soleh dan mendidik itu membuatkan saya benar2 rindu pada suasana itu.. Amal Jamaie.. Bersama2 menolong dan melicinkan perjalanan program.. Dari menyediakan bihun untuk sarapan pagi, kemudian melapah daging qorban, masak guna kawah, sehinggalah basuh pinggan mangkuk.. Semuanya membuatkan saya rasa bahagia dan merasai nikmat persaudaraan kerana Allah.. Tiada yang dengki mendengki, tiada yang curi tulang, tiada yang berbual kosong.. Semuanya saling bantu menbantu dan mewujudkan suasana yang mendidik.. Pengalaman dan ilmu yang saling dikongsikan bersama membuatkan saya rasa indahnya saat itu..! Setelah itu, sempat juga saya ke rumah nenek dan ke rumah pak cik saya yang turut mengadakan program qorban..

Pengalaman hidup ini, sama ada tatkala diberi nikmat mahupun di saat diuji oleh Allah swt, pastinya semua itu adalah rahmat dan kasih sayang Allah pada kita hambaNya.. Sewajarnya, segala yang hadir dalam hidup kita, kita terima, redha dan syukur dengan sepenuh hati.. Insha Allah.. kita akan dapat melihat hikmah dan kebaikan setiap kejadian itu..

Walau seteruk mana pun ujian itu, yakinlah, ada mudahnya kemudian hari..
Walau seberat mana pun ujian itu, yakinlah, ada yang lebih berat ujiannya dari kita..
Walau sebesar mana pun ujian itu, yakinlah, ada yang lebih besar tanggungannya..

Benar..kata2 itu, lebih mudah untuk diungkapkan berbanding yang menerima dan menghadapi ujian.. Namun, yakinlah.. Allah tidak kan pernah menzalimi hamba-Nya. Segalanya pasti dalam kemampuan kita.. Dan segalanya pasti ada jalan keluar buat kita.. Apa yang kita perlu buat adalah, usaha dan mohonlah pada-Nya..!

Saya tahu, saya bukanlah yang terbaik.. saya cuma seorang hamba yang punya banyak kelemahan dan kekurangan.. Namun bagi saya, saat saya bermula untuk berblog ini, saya ingin kongsikan pengalaman saya, perasaan saya, kehidupan saya dll agar apa yang baik itu dapat dijadikan teladan, yang tidak baik itu dihindarkan.. Insha Allah.. saya juga masih belajar.. belajar berkongsi rasa hati, belajar meluahkan apa yang di hati, belajar membumikan apa yang difikirkan.. bukan sekadar untuk kalian, tapi juga sebagai peringatan buat saya, insan yang selalu lupa..

Akhir kata, semoga sama2 beroleh manfaat dan kebaikan.. ameen..Insha Allah..
Jutaan terima kasih buat semua yang telah mendidik saya, hanya Allah yang mampu membalas jasa kalian.. Jutaan kemaafan juga saya hulurkan di atas segala kesilapan dan kekurangan saya. Saya cuma mapu berusaha untuk memberikan yang terbaik semampu saya..

0h ya.. Aidil Adha ini, jangan makan daging banyak sangat.. Makan, makan juga.. tapi kesihatan juga perlu dijaga.. :) Moga setiap detik kehidupan kita menjadi ibadah kita kepada-Nya.. Insha Allah..wallahua'lam..

No comments:

semoga bermanfaat..^_^