Thursday, November 11, 2010

puteri harapan..



Assalamua'laikum wbt..

Alhamdulillah.. Allah izin saya berkesempatan untuk mengikuti kem bersama adik2 form 3 sek men agama kampung laut (smakl) di terengganu.. Kem ni bermula pada 8-10 Nov 2010.. Bagi saya, saya bersyukur sangat Allah izin saya dapat j0in program ni.. Banyak benda yang saya dapat.. Melihat telatah dan reaksi adik2 sepanjang program tu membuatkan saya rindukan saat2 saya di sekolah dulu.. Rindukan ukhwah bersama sahabat2, rindukan biah solehah, rindukan peringatan2 yang tidak mungkin saya dapat di tempat lain.. Walau seindah mana pun memori itu, hakikatnya saya tidak mungkin mampu untuk kembali ke saat itu.. Saya hanya mampu mengenang dan berd0a semoga saya masih bisa untuk bertemu dengan sahabat2 seperjuangan saya yang masing2 telah bertebaran di muka bumi Allah ini..

Sepanjang program ini dijalankan, bagi saya, saya juga merupakan peserta program.. bukan sekadar fasilitator.. kenapa..? Dengan tema program "Menjana Kepimpinan Masa Depan", bagi saya kepimpinan ini bukan hanya untuk pengawas, ketua pelajar, tetapi juga kepada setiap individu.. kerana setiap insan adalah pemimpin.. yang paling asas adalah pemimpin kepada diri sendiri..

Setiap program yang dijalankan, semuanya menyentuh hati saya.. Saya nak kongsikan satu aktiviti yang pertama kali saya laluinya.. Slot "kita adalah pemimpin".. Peserta dikehendaki mengenal pasti kelebihan dan kekuatan tokoh yang terdapat dalam potret yang telah disediakan.. Waktu tu, yang ada dalam fikiran saya adalah, IHAB ke, MFY ke, SMM ke, ASQ ke..dll ulama' muktabar.. tapi tahu potret siapa yang dimaksudkan...? Saya dengan perasaan ingin tahu bergerak ke arah potret yang dimaksudkan pabila penceramah(en razali maarof) meminta pelajar pertama melihat potret itu.. Potret itu ditutup dengan sehelai kain dan diletakkan di atas kerusi di bahagian belakang dewan.. Dan pelajar perlu melihatnya seorang demi seorang tanpa memberitahu rakan2 yang lain apa yang telah dilihatnya.. Maka, saat saya dapat melihat apakah di sebalik kain itu, saya mula mengerti apa yang dimaksudkan..... Potret yang dimaksudkan adalah diri kita sendiri..kenapa..?sebab di sebalik kain itu, terdapat cermin yang memantulkan objek dihadapannya..! Allah....saya terkedu..perasaan sedih menyelubungi saya.. Selama 20-an hidup ini, apakah yang telah saya buat? Apakah yang pimpin diri saya?-iman kah atau nafsu kah..? Astaghfirullahala'zim..

Itu hanya salah satu aktivitinya.. Alhamdulillah, boleh dikatakan setiap detik, setiap saat bersama adik2 dari hari pertama sehinggalah detik2 kami berangkat pulang, rasa sayu sentiasa menyelubungi saya.. Saya yang telah lama tidak menjadi fc, atau dalam kata lain, dah lama xbercakap depan khalayak ramai(L+P), menyebabkan saya terpaksa bermula dari bawah..Dengan buku di tangan, dan rasa xtahu nak cakap apa, saya cuba juga untuk kongsikan apa yang ada dalam fikiran saya pada adik2.. Saya melihat potensi yang cukup besar pada adik2 itu.. Cuma yang diperlukan saat ini adalah..PROSES.. Proses untuk jadi orang yang hebat di sisi Allah swt.. Nak jadi hebat bukan boleh jadi cam 2 je.. Semua orang bermula dengan '0'.. Yang penting proses.. Dan proses terbaik tentunya proses dengan Tarbiyah Islam.. Insha Allah.. kita semua boleh jadi hebat dengan tarbiyah..
adik2 puteri harapan..:)

Hmmm.... macam2 saya nak bercerita.. tapi, apakan daya.. saat ini, ada beberapa urusan yang perlu dilaksanakan.. Bimbang takut tertangguh entri ini, saya publishkan juga.. semoga sama2 beroleh manfaat.. Insha Allah.. wallahua'lam..

wassalam..

No comments:

semoga bermanfaat..^_^