Tuesday, January 25, 2011

anda jatuh cinta..??

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamua'laikum warahmatullahi wabarakatuh..

Allah izin, sejak kebelakangan ini, ramai sahabat2, adik2 dan teman seperjuangan saya, Allah uji mereka pasal masalah cinta.. hari tu , saya cuma sempat post nasihat yang saya pernah terima daripada seorang sahabat baik saya, haura' an najjah.. nasihat itu, haura' bagi pada saya masa Allah uji saya dengan masalah tu laa...jadi saya kongsikan buat kalian juga.. agar sama2 dapat manfaatnya..Insha Allah..

hari ini, saya nak terangkan sikit..

siapalah saya, nak jadi macam wanita sufi Rabiatul Adawiyah..
siapalah saya ni.. nak banding dengan sahabiah2 zaman Rasul saw..
jauh benar bezanya...
saya ini, hanyalah insan yang masih bertatih dalam meraih cinta Ilahi..
dalam masa yang sama, saya juga tidak dapat lari dari terjatuh cinta pada makhluk Ilahi.. saya yakin, kita semua pernah mengalami masalah yang sama.. betul kan??
(saya macam nampak je anda mengangguk..hehe)



Jadi, ingin sekali rasanya.. saat ini, saya kongsikan pada kalian..
Saya tahu, bila terjatuh cinta itu, susah sangat kita nak buangkan perasaan itu..
Saya tahu, bila terjatuh cinta itu, sukar rasanya nak mujahadah..
Bila terjatuh cinta, itu bukan salah sesiapa..kerana..
Cinta itu fitrah, tapi jangan biarkan fitrah itu menjadi fitnah..

Saya sarankan, kalian baca dan hayatilah sebuah buku yang ditulis oleh Ustazah Fatimah Syarha binti Mohd Noordin bertajuk, 'Pemilik Cintaku setelah Allah dan Rasul'.. Banyak lagi buku2 lain..itu salah satu la.. yang penting, baca dan hayatinya.. M0ga Allah tunjukkan jalan, membuka laluan untuk kita kembali kepada cinta-Nya..Insha Allah..

Saya sebenarnya, x berapa gemar sangat bila cakap pasal benda ni.. walaupun hal ni, bila bincang masa pesat (study circle) di uni saya, tiba2 jadi hal yang hangat diperbincangkan..huhu..

0k..macam ni laa..
memang bukan bidang kuasa kita, untuk menahan xnak bagi orang tersuka kita, teradmire kita, dan apa2 saja yang ter lah..kan..
yang kita boleh buat cuma menjaga diri, agar tidak melanggar batasan dan syariat yang Allah tetapkan.. maksudnya, menjaga adab dalam pergaulan dengan yang bukan mahram agar masih dalam batasan syara'..

itu dari satu sudut..
dari satu sudut yang lain pula, hanya kita yang boleh mengawasi dan menghalang, jika perasaan itu bertandang hati kita.. dalam erti kata yang lain, kita yang tersuka, teradmire dan ter ter yang lainnya, pada orang lain..Memang bukan senang.. Tapi, Insha Allah..selagi kita ada hajat untuk menjaga hati, Insha Allah.. mudah2an Allah bantu kita jaga hati kita..

Puteri2 idaman sekalian,

Saya teringat seorang ustaz pernah sebut.. katanya, sepatutnya, perempuan ini, lebih solehah daripada lelaki.. sebab apa, sebab perempuan ini, Allah ciptakan insan lain berada dalam dirinya.. maksudnya, Allah ciptakan manusia dalam rahim seorang ibu.. Janin yang dikandung itu, akan jadi baik jika dijaga sejak dari awal kandungan.. [termasuk juga sejak dari pemilihan calon lagi].. mesti biasa dengar kan, pepatah berbunyi, tangan yang menghayun buaian, bisa menggegar dunia..? Itu lah maksud ustaz tu tadi.. Jadi, siapa yang x nak jadi wanita solehah, kan.. sebaik2 perhiasan dunia.. saya yakin.. pasti semua perempuan dalam dunia ni, nak jadi yang terbaik.. nak jadi sebaik2 perhiasan..betul x..??
[lagi sekali saya nampak anda mengangguk..hehehe]

Ketahuilah duhai perhiasan dunia,

Ia bukan semudah yang dikata.. perlu buktikan dengan amal..
Marilah kita sama2 menjaga diri, menjaga maruah diri, keluarga dan deen Islam..
Tidak salah jual mahal..kerana andai belum tiba masanya, elakkan lah dari berkecimpung dalam hal ini.. Yakinlah, pasti ada jodoh yang telah Allah tetapkan buatmu, buat kita semua..

Ingatlah akan janji Allah, wanita yang baik itu, hanya untuk lelaki yang baik.. lelaki yang baik itu, hanya untuk wanita yang baik..Insha Allah..tika telah tiba saatnya, andai dikau telah menjaga hatimu, batasan pergaulanmu, pasti akan dimudahkan Allah saat itu, segalanya..
Insha Allah..Yakinlah!

Dan ingatlah..
Kebahagiaan itu daripada Allah..
Mana mungkin kebahagian yang kita perolehi, andai jalan yang kita ambil mengundang kemurkaan Ilahi..Justeru, peliharalah jalan itu.. Permulaan yang baik dan benar akan membuahkan keberkatan berterusan dari-Nya..Insha Allah..:)


"Duhai wanita solehah..jangan risau akan jodohmu kerana Muslim yang bijaksana itu tidak akan terpaut pada wanita yang meruntuhkan imannya.. Sesungguhnya, lelaki adalah pemimpin kepada wanita.. Jika belum sampai jodohmu, anggaplah bahawa Adam yang kau nanitkan itu sedang berusaha membina syahsiah kepimpinannya untuk memimpin dirimu, kerana, pada wanita itu pasti ada kekurangannya.. Dan Adam yang benar2 layak pasti akan hadir untuk melengkapkanmu.."
"Tiada yang lebih indah bagi yang saling mencintai melainkan menikah.."
Wallahu'alam..

No comments:

semoga bermanfaat..^_^