Thursday, December 16, 2010

usirlah kesedihan itu.. usaplah air mata itu..

Bismillahirrahmanirrahim..

Terasa kaku jemari ini..
Macam2 berlegar2 di fikiran saat ini..
Namun, saya gagahkan juga untuk mencoret sesuatu buat muhasabah diri..
Yang terasa makin hanyut dan jauh dengan arus duniawi..
Allah.....

Saya sedar, saya yakin..Allah tahu yang terbaik buat saya..
Ayat yang selalu saya ulang dan ulang dan ulang..
Cuba untuk positif dan yakin pada Allah dengan sepenuh keyakinan..
Cuba untuk mencari kekuatan di sebalik Kalam Ilahi..
Cuba untuk meredah dan menongkah arus duniawi..

Saya masih ingat..
Seorang murabbi saya pernah beri saya satu anologi..
Kita sebagai daie ini, ibarat berjalan dengan melawan arus..
Contohnya;
*kita sedang naik tangga dalam masa yang sama semua orang sedang turun tangga.. Pastinya situasi itu sulit buat kita yang sedang naik kan.. sebab orang lain semuanya sedang turun tangga..kita seorang saja yang nak naik..

Namun, adakalanya, saya merasakan langkahan kaki ini terasa sulit..
Sulit tanpa murabbi, sulit tanpa sahabat2 dakwah..
Sulit tanpa bimbingan dan peringatan berguna..
Yang sentiasa ingatkan saya di saat lupa..
Yang sentiasa perbetulkan saya di saat saya silap..
Yang sentiasa menegur saya di saat saya leka..
Yang sentiasa menjadi tempat luahan hati saya di saat hati tidak lagi mampu memendam rasa..

Tapi...
sampai bila saya harus merintih membiarkan diri terus diulit kesedihan..
sampai bila saya perlu menangisi suatu kehilangan..
sampai bila...?
Ketiadaan biah itu...
Bukan bermakna saya perlu terus lemah..
Bukan bermakna saya harus hilang arah..
Bukan bermakna saya perlu tunduk menyerah..!

Allah lebih tahu apa yang terbaik buat saya...
Jadi, saat ini, yang terbaik buat saya adalah..
Meneruskan perjuangan dengan situasi dan keadaan yang Allah tetapkan bagi saya..
Allah tarik seketika nikmat bersama sahabat2, tapi Allah berikan saya 'saudara2' yang mewarnai hidup saya di sini..
Allah tarik seketika peluang sentiasa bersama murabbi, tapi Allah beri saya peluang menjadi 'murabbi'..

Lihatlah segala yang hadir dalam hidup ini dengan pandangan positif..
Lihatlah sesuatu itu dengan kaca mata Iman dan Islam..
Insha Allah, saya yakin..segalanya pasti adalah yang terbaik buat kita..:)



Allah beri saya peluang, untuk melaksanakan kerja2 ma'aruf..
Bukan hanya melalui satu medan.. Bahkan tiga..!
Jadi, ini adalah peluang yang Allah beri pada saya..
Dan saya tidak harus siakan.. hanya kerana saya sendirian di sini..
Saya perlu teruskan juga langkahan kaki ini..

Berhenti seketika untuk menyemak kembali hati..
Itu tidak salah..
Tetapi, jangan biarkan rasa hati itu, terus membelenggu diri..
Sehingga kita merasakan sudah tidak bermotivasi untuk meneruskan perjuangan..
Walhal, masih banyak peluang yang terbuka luas buat kita..
Jalan keluar bagi sesuatu masalah itu bukan hanya satu..
Jadi, jika jalan yang pertama buntu, gunakan jalan kedua..
Jika buntu juga, gunakan jalan ketiga..dan seterusnya..
Sehingga kita temui jalan keluar yang terbaik bagi setiap permasalahan kita..
Apa yang penting, kita harus sentiasa ingat..
Allah sentiasa bersama kita.. Selagi kita sentiasa 'terikat' dengan-Nya..

Bila muhasabah kembali, saya rasa, ini adalah akibat daripada ikatan saya dengan Allah tidak kukuh.. Ikatan saya dengan Allah tidak padu.. Ikatan itu longgar.. Sebab itu saya rasa lemah dan goyah..

Tiada gunanya kita terus memilih untuk terus menerus dengan rasa lemah itu..
Kerna detik kehidupan akan terus berjalan tanpa menghiraukan kita..
Kita yang akan rugi jika detik2 yang masih diberi ini, kita sia2 kan dengan melayan rasa lemah itu..



Saya kongsikan mesej2 yang saya terima dari sahabat2 saya.. Yang menjadi salah satu jalan untuk saya kembali membakar semangat..

* "Nikmat paling manis apabila Allah mentarbiyah kita dengan pelbagai ujian,
namun tautan ukhwah mampu berhadapan dengan sejuta kesulitan,
yang memberi suntikan semangat perjuangan.
Alirkan halawatul ukhwah, kesungguhan dalam berjuang melalui rabithah hati"

* "Apabila kita merasakan diri xlayak bergelar seorang pendakwah,
sama ertinya kita xlayak hidup di bumi Allah.
Bila kita berhenti berdakwah hanya kerana kekurangan diri,
maka ketawa gembira iblis kerana tewasnya anak Adam pada bisikan mereka.
Dakwah itu bukan sekadar mengajak kebaikan,
tapi dakwah satu penghijrahan.
Jalan dakwah tidak dihiasi dengan keseronokan, tapi penuh duri.
Tapi, dakwah x beerti kesengsaraan, kerana dunia hanya pinjaman.
Rasa sengsara, hidup dalam diri yang cintakan dunia melebihi cintanya kepada Pencipta..."

* Hadiah untukmu:
"Jika sendiri janganlah merasa sendiri, ada Allah yang sedang mengawasi.
Jika sedih janganlah dipendam di hati, ada Allah tempat berbagi.
Jika susah jangan menjadi pilu, ada Allah tempat mengadu.
Jika gagal jangan putus asa, ada Allah tempat meminta.
Jika bahagia jangan menjadi lupa, ada Allah tempat memuji dan memuja.
Ingatlah Allah selalu, nescaya Allah menjagamu.."

* "Belajar atas dorongan Iman, Insha Allah akan belajar bersungguh2.
Mengajak ke arah kebaikan atas dasar Iman, Insha Allah ketabahan dan kecekalan akan mengiringi.
Bina, jaga dan tingkatkan KEIMANAN pada-Nya, Insha Allah akan menjamin kehidupan dunia dan akhirat..
Salam mujahadah sayangku lillah.."

Jazakumullahukhairan sahabat2ku..
Semoga Allah meredhai setiap detik hidupku dan hidupmu..
Semoga kita sentiasa dalam pimpinan Allah dalam menelusuri kehidupan ini..
Semoga Allah menerima amal kami dan amal kamu..
Ameen..

Wallahu'alam..

No comments:

semoga bermanfaat..^_^