Thursday, October 28, 2010

nak jadi lebih baik..?

Assalamua'laikum wbt..

"Perjalanan beribu batu itu, pasti dimulai dengan langkah pertama.."

Pepatah yang biasa kita dengar kan..hmm..hari ni, rasa nak kongsikan satu benda yang pastinya menuntut pengorbanan yang besar, perlukan istiQamah dalam mujahadah.. apakah ia? 0k..saya terangkan..

Jap, sebelum tu..Tetiba teringat sorang lecturer saya pernah pesan dalam kuliahnya.."Today you are nobody, but in the future, you will be somebody.." Membuat saya berfikir.. hmm..Kita nak jadi seseorang pada masa akan datang, pastinya memerlukan usaha keras, mengurus masa dengan baik, disiplin, sungguh2 dalam menuntut ilmu..kan..? Maknanya, untuk jadi yang terbaik tu, bukan hanya sekelip mata.. ianya memerlukan PROSES.. Faham maksud saya..?

Macam ni..
Seorang profesor pada hari ini, pastinya bukanlah profesor sejak dia dilahirkan..betul..? apa yang membuatkan dia boleh jadi profesor pastinya dia kena usaha belajar, cari ilmu sebanyak mungkin, dan macam2 lagi sehingga melayakkan dia untuk mencapai tahap seorang profesor..

Apa yang saya nak kaitkan di sini adalah...dari sudut kita sebagai hamba dan khalifah Allah swt.. Semestinya, kedatangan kita di dunia ini, bukanlah sesuatu yang saja2.. Allah menciptakan manusia dengan sebaik- baik kejadian.. Pastinya kedatangan kita sebagai manusia juga mempunyai tujuan yang sangat besar..

Saya rujuk satu ayat yang biasa kita dengar, Allah swt berfirman:
"Dan tidak Aku(Allah) jadikan jin dan manusia melainkan untuk BerIbadah kepada-Ku.." [Ad-Dzariyat:56]


0k..maaf sebab saya xmampu nak menyusun idea2 yang melimpah-limpah ni.. tapi, apa yang saya nak maksudkan di sini adalah, untuk jadi hamba dan khalifah Allah yang terbaik, pastinya perlukan PROSES.. proses untuk jadi yang terbaik.. sebab sesuatu yang berharga dan bernilai xkan diperoleh dengan mudah.. kena ada ujian dulu.. kena buat silap dulu.. dari situ kita akan belajar.. belajar mengenal cara untuk jadi yang terbaik, cara untuk buat yang terbaik, cara untuk mempersiapkan diri ke arah yang lebih baik.. sebab itulah yang paling penting adalah, proses tarbiyah dalam diri kita kena berjalan.. bukan sekadar ikut proses, tapi berada dalam proses.. ada bezanya di situ..

Jadi, sama2lah kita memproses diri kita ke arah yang lebih baik.. Insha Allah..
Maaf di atas kekurangan saya dalam menyusun kata.. ini adalah latihan bagi saya untuk mengeluarkan idea dan apa yang saya fikirkan kerana, berkongsi itu lebih baik.. Sharing is caring..:) Banyak lagi yang saya perlu belajar.. sama2 ambil manfaatnya ya.. semoga Allah mudahkan dan beri kekuatan pada kita semua..ameen..

wassalam wbt..

No comments:

semoga bermanfaat..^_^